Publicerat lördag den 01, december, 2012 | av Hadoken
0Call of Duty: Black Ops 2
Vill du ha huvudrollen i en intensiv hollywoodproduktion eller kämpar du hellre för din överlevnad mot oändliga mängder zombies i varierande miljöer? Eller varför inte testa din skicklighet mot andra spelare i multiplayerläget? Valet är ditt.
Upplägget på storyn gör dock att du ganska tidigt in i kampanjen får styra olika personer på uppdrag under 70- och 80-talet, vilket gör att man känner att spelet på ett intressant sätt tar vid där Black Ops slutade
Black Ops 2 ger dig möjligheten att spela en rad viktiga roller i en actionfylld story skriven främst av självaste David S. Goyer (Batman Begins, The Dark Knight, The Dark Knight rises, Blade och många fler storproduktioner). David S. Goyer var även huvudförfattaren i Call of Duty: Black Ops och den här uppföljaren tar mer eller mindre vid där första spelet slutar. Huvudstoryn utspelar sig år 2025 med Alex Mason, son till David Mason från Black Ops, som huvudfigur. Upplägget på storyn gör dock att du ganska tidigt in i kampanjen får styra olika personer på uppdrag under 70- och 80-talet, vilket gör att man känner att spelet på ett intressant sätt tar vid där Black Ops slutade. Under de uppdragen spelar man oftast som David Mason själv men det finns några intressanta vinklingar på en del av ”återblicksuppdragen” men det är inget jag ska spoila för er, det får ni upptäcka själva.
Kampanjen
Själva upplevelsen av kampanjen känns klart och tydligt som en Call of Duty-titel. Det är actionfyllda banor med fullt ös rakt igenom, mestadels i trånga kaotiska miljöer där det gäller att ha full koll åt alla håll och kanter. Du har oftast med dig en eller flera NPCs som antingen följer dig eller som själva avancerar vid nyckelsituationer och sedan väntar in dig. För det mesta så sköter de sig faktiskt helt ok och hjälper till så mycket som man kan förvänta sig utan att vara i vägen i kritiska skeden. Något som är nytt för den här gången är att du har en möjlighet att modifiera din utrustning innan du startar nästa uppdrag. -Du har tillgång till i princip alla vapen som finns i spelet (fler och fler ju längre in i spelet du kommer) och även möjlighet att modifiera dem med olika attachments. Du väljer även vilka dödliga- och taktiska granater du vill ha med dig. -Utöver dessa val har du även möjlighet att välja en ”perk” inför varje uppdrag, det finns en rad olika perks med olika fördelar, men för min egen del spelade jag uteslutande med den som man startar med. -Det är en Perk som gör att du kan hacka vissa saker (t.ex. säkerhetskameror, kulsprutor och liknande) på olika banor och låsa upp områden som annars är oåtkomliga för dig. -Jag tycker att den extra utrustning eller de sidoäventyr som det perken gav mig tillgång till, gav mycket mer än vad någon av de andra verkade kunna erbjuda! Förutom det vanliga FPS-skjutandet, dyker det ibland upp andra inslag, -du får manövrera lite olika krigsmaskiner eller Hi-tech-vapen för att antingen röja väg för dina truppkamrater, skydda mot inkommande flyganfall, täcka upp som krypskytt eller liknande.
Förutom det traditionella FPSupplägget, där du relativt linjärt tar dig från start till slut på en bana, har de även lagt till en ny form av uppdrag som kallas ”Strike Force Missions”. Dessa låses upp rullande under den ordinarie kampanjen och finns endast tillgängliga under en begränsad tid av kampanjen, sen är chansen att spela dem förbrukad. Anledning till att det är så, är att de utspelar sig på en bana eller med en karaktär som har en viktig roll för spelets handling i övrigt och utgången av en Strike Force Mission påverkar fortsättningen av spelet (och, så klart, även slutet). Du har ett begränsat antal försök på de olika banorna så det gäller att fatta kloka beslut kring vilka uppdrag man vill försöka sig på och vilka man kanske bör hoppa över för att ha ett extra försök på något annat uppdrag. Det som gör dessa uppdrag unika är att de dels, som sagt, inte är lika linjära; de utspelar sig istället över ett ganska stort område där du har ett eller flera uppdrag att utföra, oftast på tid. De har också den skillnaden att du inte styr en enskild individ genom hela uppdraget, du har istället möjligheten att antingen ha en grov överblick på hela banan och styra olika trupper dit du vill, eller gå in och ta över och styra en specifik enhet för en period. På vissa av banorna kan du utöver vanliga fotsoldater även ha tillgång till sentry guns och liknande hjälpmedel, och även dem har du möjlighet att manuellt kontrollera. Som jag nämnde tidigare, så har de även en direkt inverkan på spelets slut. Jag tyckte att det här var ett intressant nytt inslag i kampanjen. De valmöjligheter man ställs inför och de konsekvenser ens olika val ger tillför en extra dimension till spelet och ger faktiskt känslan av att man har en stor inverkan på utgången av kampanjen.
Black Ops 2 har en bra story där autentiska arkivbilder och filmklipp kombineras med snygga miljöer och effekter och för det mesta även bra och stämningshöjande musik. Detta kombinerat med det nya tillägget av Strike Force Missions gör att jag är väldigt nöjd med kampanjdelen av spelet och antagligen kommer ta mig en eller flera genomspelningar till för att utforska andra alternativa utgångar av mina olika beslut i olika situationer.
Variationen mellan kartorna och de olika spel-lägena gör att det känns som om zombieläget har väldigt lång livstid
Zombies!
Även om kampanjen är fantastisk så vet jag med mig från Black Ops att jag nog spenderade tio gånger så mycket tid med zombiedödande än med kampanjen i det spelet och jag gissar att det finns en stor chans att den trenden håller i sig även här. Zombieläget känns i sin helhet igen, -du börjar med en pistol, några granater och 500 poäng att handla för, sen är det bara att börja slakta och hålla sig vid liv så länge man kan. Det finns dock en hel del nyheter i Black Ops 2.
Man kan säga att det finns tre olika zombie-lägen: survival, tranzit och grief. Survival är det klassiska zombieläget där du befinner dig på en karta och ska överleva så länge du kan, mot fler och svårare fiender. Tranzit är ett läge där du åker runt mellan en rad olika områden med en buss, bussen stannar olika långa perioder på de olika områdena innan den åker vidare, med eller utan dig. Grief är ett nytt unikt multiplayerläge där man spelar 4 spelare mot 4 spelare mot zombies! Som bäddat för kaos! Förutom de olika lägena så går det att spela ensam eller tillsammans med sina vänner, lokalt eller online. Det finns ganska många kartor och miljöer att spela i redan från start och de olika områdena har olika förutsättningar, på någon karta finns randomlådan men ingen pack-a-punch, på någon finns inga perks osv. Variationen mellan kartorna och de olika spel-lägena gör att det känns som att det nya zombieläget har väldigt lång livstid.
Det har även införts ett nytt league rankingsystem om man väljer att spela rankade matcher istället för bara de ordinarie publika matcherna.
Multiplayer
Nu kommer vi äntligen till den delen av spelet som nog antagligen lockar och håller flest spelare sysselsatta under lång tid, mig inkluderad. Multiplayerläget, i multiplayerläget finns det en uppsjö av spelformer att sysselsätta sig med. Det finns de ”vanliga” variantera med Team Deathmatch, Capture the Flag, Domination och liknande. Utöver dessa lägen finns även Gun game, one in the chamber och en bunt andra lägen att testa. Det har även införts ett nytt league rankingsystem om man väljer att spela rankade matcher istället för bara de ordinarie publika matcherna. En hel drös valmöjligheter med andra ord! Det finns 14 multiplayer banor från start (15 om man räknar re-maken Nuketown 2025 som endast vissa spelare får från start). Banorna är av varierande storlek och bandesign.
Det som slog mig mest var att det kändes som väldigt öppna banor som det går att förflytta sig över på väldigt många olika sätt. Det finns många små hemliga gångar och plattformar på nästan samtliga banor och det går oftast att klättra upp och nå genvägar mellan olika områden på banorna om man lär sig banan bra, vilket jag tycker känns som en klar fördel. Det gör att det är svårare för campare att barrikadera sig på en fast plats och hålla den, då det går att nå de flesta ställen på så pass många olika sätt.
När du spelar public multiplayer låser du upp nya vapen, tillbehör, utrustning, perks och killstreaks. Det som känns som ett väldigt intressant nytt grepp för BO 2 och dess Create a Class system är det nya pick 10-systemet. Du kan alltså välja i princip helt fritt när du skapar en klass. Du kan ha en klass med ett vapen med tre attachments, inget sekundärvapen och en bunt extra perks eller så kan du kan helt och hållet strunta i att ta något vapen och bara köra på ett lass perks och kanske en näve granater istället, -du väljer och vrakar precis som du vill och väljer helt enkelt 10 saker som ska utgöra din klass, där ingår vapen, attachments, perks, granater osv. Det är ett väldigt intressant sätt att skapa sina klasser och valmöjligheter är helt plötsligt oändligt mycket större än vad jag upplevt tidigare och man blir som ett barn på julafton när man kommer på sjuka kombinationer att experimentera med.
Det finns 55 levels per prestige och 10 prestigenivåer. Även här finns det några intressanta nyheter. När du prestigar så nollställs inte dina unlocks och challenges för vapen eller övrigt, vilket jag anser är en stor förbättring. Om du har levlat upp ett vapen till level 10 (och fått fram några schyssta camos) och sedan prestigar så har du fortfarande weapon level 10 och alla attachments och camos upplåsta så fort du blir tillräckligt hög level för att använda vapnet igen! Förutom det så får du dels möjligheten att låsa upp en extra Create a Class slot (eller några andra belöningar) när du prestigar, men du får även möjligheten att permanent låsa upp en valfri pryl för all framtid (ett vapen, en perk eller vad som helst egentligen).
Kort sagt: Black Ops 2 har med kampanjen, zombies och multiplayerläget hundratals speltimmar med varierande innehåll att erbjuda!
Format:
PC / PS3 / Wii U / XBOX 360