Publicerat lördag den 15, december, 2012 | av Hadoken
0Guardians of Middle-earth
Gandalf, Legolas, Gollum, Gothmog och Sauron mot Legolas, Hildifons, Thráin, Witch King och Galadriel? Sounds about right…
Känslan jag hade när jag satte mig ner och skulle börja spela Guardians of Middle-earth kan med gott samvete förklaras med den något uttjatade frasen ”skräckblandad förtjusning”. –Går det verkligen att koka ner något så episkt, storslaget och vackert som LOTR till ett MOBA (multiplayer online battle arena)?
Det är en form av RTS-spel (Real Time Strategy) där du endast styr en karaktär (en ”Guardian”, därav namnet på spelet) en hel match igenom. Grundupplägget är väldigt enkelt och lätt att greppa. Varje lag består av fem guardians, antingen styrda av andra spelare eller AI-styrda. Utöver dessa guardians har även varje sida AI-styrda soldater, som målmedvetet och totalt utan rädsla för sin existens spawnar vid respektive bas och vandrar efter nån av vägarna mot fiendebasen. Ända tills de stöter på någon form av motstånd. Varje lag har en bas på varsin sida av banan. Banan är antingen ”1-lane” eller ”3-lane”, alltså hur många primära vägar som löper från den ena basen till den andra. På vägarna har båda sidor försvarstorn på sin halva av banan. Målet är helt enkelt att med hjälp av dina soldater och övriga guardians i ditt lag kriga dig fram genom motståndarnas guardians, soldater och deras försvaranläggningar till motståndarbasen och förstöra den. Svårare än så är det inte, i grund och botten, typ.
Kruxet är att du som sagt behöver kriga dig fram genom motståndarlaget, vilket oftast är lättare sagt än gjort. Du har en rad olika mer eller mindre kända karaktärer från LOTR-universumet att välja bland inför varje match. Det finns fem olika klasser av Guardians: Enchanter (Gandalf, Agandaûr), Defender (Éowyn, Witch-King), Warrior (Arathorn, Sauron), Striker (Legolas, Gollum) och Tactician (Hildifons, Gothmog). Varje klass har vissa grundelement gemensamt; styrkor och svagheter, hur deras unika abilities fungerar osv, men trots detta så är faktiskt varje karaktär helt unik i vilka abilities och specialförmågor de har. Jag tycker att det är värt att börja med att kolla igenom persongalleriet och se vilka olika förmågor och egenskaper de olika karaktärerna har, för när matchen väl är igång så är det fullt ös rätt igenom. Du har ett separat system för att levla din karaktär ”på det stora hela” och samtidigt har du ett separat system för att levla under matchens gång. Den level du har ”på det stora hela” avgör hur många custom class slots du har tillgängliga, hur många potions du kan bära med dig till en match och hur många och hur starka ”commands” (väldigt kraftfulla förmågor som kan användas väldigt sällan) du kan ha med dig och använda i en match. Du börjar alla matcher med din karaktär på level 1 och levlar sedan upp baserat på hur mycket erfarenhetspoäng du tjänar under matchens gång. När du levlar får du en abilitypoäng per level att distribuera ut löpande under matchens gång. Detta system gör att du mitt under en duel med en annan guardian kan råka levla upp och just den gången välja att öka en ability som är fokuserad på att göra extra skada på en annan guardian. Medan du en annan gång kanske levlar upp under en strid mot en drös motståndarsoldater och därför väljer att lägga poängen på en ability som gör mindre skada men över ett större område.
”Kombinationen av relics och gems är viktiga val för att komplettera och bättra på din karaktär”
Förutom de olika taktiska valen du kan göra under stridens hetta, kombinerat med valet av karaktär, så finns det några fler faktorer som kan avgöra din framgång på slagfältet. När du spelar kan du vinna guld, potions och viss utrustning (relics och gems). Guld kan du använda mellan matcherna för att köpa och låsa upp fler guardians eller köpa saker för att justera dina olika utrustningskombinationer. Du kan antingen köpa bättre potions eller relics, eller köpa bättre gems för att bättra på befintliga relics. De relics och gems du har equippade är utrustning som låses upp under matchens gång i takt med att du ökar i level. Gems används för att skapa relics men de har även egenskaper som påverkar din guardian på ett eller annat vis. Kombinationen av relics och gems är viktiga val för att komplettera och bättra på din karaktär. Antingen kan du se till att verkligen fläska på med massa egenskapshöjande prylar för att bättra på en guardian som redan är stark på en punkt, eller så balanserar du upp karaktärer genom att ta utrustning som förstärker några svagare sidor.
Det är just de här oändliga möjligheterna som gör att jag fastnar och fascineras rejält av spelet. Innan en match börjar väljer du först ut vilken guardian du vill spela med och sedan vilken loadout du vill använda. Baserat på vilka val dina medspelare gör kan du försöka balansera upp gruppen med dina egna val. Om det är en 1-lane och du går ut i krig med några starka krigare eller enchanters så kan du verkligen göra underverk som t.ex. defender med en bra loadout med mycket healing boost till dig själv och därmed även din lagkamrater. Om det är en 3-lane battle och det ser ut som om du har fyra välmatchade spelare som kompletterar varann bra kan du köra som en upp-speedad striker som dels försöker pusha framåt på en lane själv eller snabbt springa mellan och supporta de andra paren.
När man börjar lära sig olika guardians, deras abilities samt specialförmågor och dessutom tar en stund för att grotta ner sig ordentligt i att bygga bra loadouts för att matcha olika spelstilar, så börjar spelet verkligen få en ny dimension. Det är väldigt mycket action rakt igenom matcherna och det gäller att ständigt vara på hugget och försöka hålla koll på vad som händer över hela spelfältet och sedan justera sin egen plan och spelstil baserat på hur matchen går. Det är en väldigt skön känsla att komma smygande under ett 3-lane battle och anfalla några intet ont anande motståndare när de gaddat ihop sig mot en av dina lagkamrater, smälla av några feta abilities och göra processen kort med dem! Det gäller samtidigt att som sagt anpassa spelstilen baserat på hur matchen går. –Det går verkligen inte att tjur-rusa framåt på egen hand, du behöver hjälp av dina soldater och lagkamrater. Du kan röja väg genom motståndarnas soldater och på så vis låta dina soldater dra på sig elden från ett fiendetorn, samtidigt som du står och förstör det, vilket utan soldaternas inblandning är snudd på omöjligt. Man får ibland även vara beredd på en reträtt om man märker att motståndarna har gaddat ihop sig och är på väg i alldeles för stort överläge mot dig. –Då kan det vara läge att ta skydd bakom ett av sina egna torn och vänta ut några soldater eller medspelare.
”Enstaka gånger har jag fått vänta så pass länge som 10 minuter innan en match har startat”
Något som har varit ett stort irritationsmoment under tiden jag har spelat är just problemen som verkar finnas med att det är just ett onlinespel. Dock så kan jag tillägga att problemen verkar bli färre för var dag, så jag gissar att problemen sitter mycket i att spelet är så pass nytt och att det finns lite buggar eller småjusteringar att ta tag i. Först och främst så tar det ibland lite väl lång tid att hitta en match. Det finns några olika sätt att söka matcher på och för det mesta tar det mellan två och tre minuter att hitta en match, men enstaka gånger har jag fått vänta så pass länge som 10 minuter innan en match har startat. Dock är många av matchformaten skapade på så vis att om det tar för lång tid att hitta tillräckligt med spelare för att fylla upp en match så startas den med AI guardians som utfyllnad. Dessa utgör dock på intet sätt något handikapp tycker jag, de brukar rentav sköta sig förträffligt bra. En annan sak som kan vara irriterande är att det många gånger är svårt att hitta en stabil ”host”, vilket i bästa fall bara leder till att spelet laggar, vilket är väldigt frustrerande i sig, i ett spel där timingen ofta är avgörande för hur väl du utför en manöver och liknande. I värsta fall hänger sig dock hela matchen för att hosten har tappat uppkopplingen, matchen bryts och man förlorar alla erfarenhetspoäng och övrigt som man kanske har slitit ihop under matchen! Som sagt så hoppas jag att dessa problem kommer bli bättre och bättre med tiden som det brukar vara när det kommer till onlinespelandet. Om dessa punkter förbättras så tror jag att det här är ett spel som kan vara sjukt roligt en lång tid framöver! Om man dessutom kan skrapa ihop ett spelargäng med fem vänner som spelar tillsammans så tror jag att det kan bli jäkligt mycket roligare, dels för den sociala aspekten men också för att man då har ännu en dimension av taktiskt planerande att tillgå.
Så, en fråga som än så länge gått obemärkt förbi: vad har det här att göra med sagan om ringen? Ja, inte jättemycket egentligen. Gör det nåt? Nä, inte egentligen. Det finns inget storymode eller liknande i det här spelet, det är ”bara” ett MOBA. Dock så har de lyft in figurer från Tolkiens värld och utvecklat alla till unika individer som allihopa har sina speciella spelstilar vilket jag tycker de gjort på ett bra sätt. Det ger ett bra persongalleri som i mångt och mycket känns igen, och det ger en stor variation hos karaktärerna. Det, varvat med alla härliga klichéartade repliker som karaktärerna slänger ur sig med jämna mellanrum, gör faktiskt att en viss episk känsla infinner sig under intensiva strider. En väldigt underlig, men ändå positiv episk känsla, när jag på nån nivå hamnar i sagan om ringens värld och lever mig in i striden och samtidigt lyckas förtränga det faktum att det är Gandalf som står och pucklar på Arathorn!
Kort sagt: Guardians of Middle-earth har variationsrika karaktärer och spelstilar. Det är lätt att lära sig grunderna samtidigt som det finns möjlighet att gå in på djupet och modifiera på detaljnivå. Beroendeframkallande!
format:
PS3, PSN, XBLA, Xbox 360