Artikel

Publicerat torsdag den 27, december, 2012 | av Hadoken

0

Törnells 2013-pepp

Här kommer den fjärde och sista delen i Hadokens 2013-pepp-serie. Tidigare artiklar från Mattias Andersson, Gustav Bårdagård och Mats Holmkvist hittar ni också på bloggen. Nu är det bara för oss att vänta på att alla dessa härliga spel skall släppas. Nåväl, här är min lista, god fortsättning allihopa.

Grand Theft Auto V

Jag har varit ett stort fan av Grand Theft Auto-spelen ända sedan GTA III. Tycker att de har haft en väldigt intressant utveckling genom åren. Något som jag tycker är positivt är att Rockstar vågar testa nya idéer rent speltekniskt, t.ex. grundegenskapslevling och gängkrigen i San Andreas, dejting i GTA IV osv. Samtidigt lyckas de behålla den igenkännbara fria känslan som alltid varit ett signum för GTA och som gör att jag varje gång blir extra peppad inför tanken på nästa del i serien!

”Ett totalt fritt GTA i en gigantisk värld med så pass varierande miljöer som storstad, landsbygd, stränder, berg och allt därimellan kan ju inte bli annat än en hit”

Huvudfigurerna har fått en djupare och mer nyanserad personlighet med varje titel i serien och huvuduppdragen har blivit mer och mer varierade vilket bara är ett av skälen till att jag ser fram emot detta spel. Det ska bli spännande att se och lära känna persongalleriet i det uppsnyggade och enormt utökade Los Santos och San Andreas, där spelet lär utspela sig och där kommer jag in på nästa punkt som gör mig extra förväntansfull. Nämligen den enorma värld som väntar på mig! Enligt ryktena ska världen vara lika stor som San Andreas, Liberty City (i GTA IV storleken) och Red Dead Redemption tillsammans! Vad jag har förstått så ska världen dessutom vara totalt öppen redan från start, du ska alltså inte vara instängd i en liten del av världen och vara tvungen att låsa upp vissa områden under spelets gång, utan allt ska finnas tillgängligt från start. Ett totalt fritt GTA i en gigantisk värld med så pass varierande miljöer som storstad, landsbygd, stränder, berg och allt därimellan kan ju inte bli annat än en hit!

Gears of War Judgment

Gears of War Judgment är en prequel som utspelar sig strax efter första kontakten med locust och före händelserna som utspelar sig i de tidigare Gears of War spelen. Det ser ut som om Judgment kommer bli mycket mörkare och dystrare än de tidigare spelen. Jag fastnade för karaktärerna och storyn i det första spelet och har plöjt igenom de efterföljande titlarna så fort de släppts. Jag har tyckt om helheten i spelen; skön känsla, snygga miljöer, bra musik och ljud, och en storyline som gör att man längs resan får en större förståelse för världen, karaktärerna och vad som hänt. Det ska därför bli intressant att få en djupare inblick i vad som egentligen hände vid ”Emergence day” och de närmast efterföljande händelserna, som ledde till det man får uppleva i de tre andra spelen. Det känns även spännande att lära känna Baird och Cole bättre genom det här spelet och ge de karaktärerna samma nyansrikedom som Marcus och Dom.

Det ska även bli det ”snabbaste” spelet vad jag förstår, med mycket mer intensiva strider, tätare mellan striderna och svårare att samla ammunition och vila upp sig mellan striderna. Man kommer få byta vapen, skrapa ihop det man kan och helt enkelt överleva på ett helt nytt sätt. Vad jag förstår så testar de även det nya greppet att motståndet under kampanjen kommer att spawna slumpmässigt vilket det inte gjort i de tidigare spelen. Det kommer göra att man kan spela igenom banorna flera gånger och få nytt motstånd varje gång. Det kommer även innebära att om man kör fast på någon bana och får spela den om och om igen blir det aldrig samma upplevelse, på gott och ont, man kanske inte blir uttråkad lika lätt, men man kan inte heller förbereda sig inför en svår passage på samma sätt. Låter spännande tycker i alla fall jag!

Bioshock infinite

”De hade som målsättning att göra henne till den bästa, mest levande och mest genomarbetade AI:n någonsin och det ska bli spännande att se hur de har lyckats”

Bioshock Infinite är min bubblar-titel. Bioshock och Bioshock 2 är två väldigt vackra spel. Det är unika miljöer man rör sig i och jag tycker att spelen har ett utseende och en detaljrikedom långt över det vanliga. Det är fantastisk musik i spelen och helheten gör ett bestående intryck som lever kvar långt efter att man lagt ifrån sig spelen.

Jag kan komma på mig själv med att sitta och hålla andan när jag hör några kusliga ljud runt ett hörn, eller bara sitta och se mig omkring i spelet och njuta av utsikterna. Infinite ska dock utspela sig i en ny stad, av det jag har sett så verkar utseendet och känslan i spelet fortfarande finnas kvar till stor del. Men det känns som om den nya världen som det utspelar sig i kan göra att en viss del av spelets mörker försvinner,  det återstår att se. Jag tror dock fortfarande att det kommer vara ett helt fantastiskt spel! Ännu en nyhet som känns väldigt intressant är Elizabeth, AI:n som ska vara Bookers ”sidekick” genom äventyret. Enligt vad jag läst tillsatte Ken Levine en hel arbetsgrupp som enbart arbetade med Elizabeths personlighet och hennes plats och funktion i världen. De hade som målsättning att göra henne till den bästa, mest levande och mest genomarbetade AI:n någonsin och det ska bli spännande att se hur de har lyckats.

Taggat: , , , , , , , ,


Om författaren



Comments are closed.

Back to Top ↑

Integritetspolicy