Recension

Publicerat onsdag den 23, januari, 2013 | av Hadoken

2

NBA 2K13 – Wii U

NBA 2K-serien fortsätter att utvecklats, trots att konkurrensen inom basketsubgenren är så gott som obefintlig sedan några år tillbaka. Därför är det inte förvånande att Visual Concepts konvertering av NBA 2K13 till Wii U innehåller nyheter som är anpassade för Wii U Gamepad.

Rappstjärnan Jay Z är exekutiv producent där han fått lägga grunden för spelets inramning. Om han mer fått agera galjonsfigur för att dra uppmärksamhet med sitt artistnamn eller om Jay Z faktiskt gjort ett fantastiskt jobb låter jag emellertid vara osagt, men allt från musik till intervjuer och hype inför match är både kreativa och stämningshöjande.
Fokuseringen ligger på My Career-läget -spelets stora exklusiva godispåse. Först får vi skapa en spelare där vi har mängder av valmöjligheter för att personifiera vår spelare. Alternativen för själva utseendet är dock sparsmakade men det är ändå på planen som man skall prestera. Istället för att böja och vrida ögonbryn i all oändlighet får vi välja alla möjliga olika sorters animationer för de flesta av situationerna där all action sker.

När spelaren är skapad är det dags att visa upp sig för alla aktuella NBA-lag,  redan här älskar jag inramningen. Vi får börja med att spela ett Rookie Showcase där läktaren är fylld med folk från de olika NBA-lagen som letar efter deras nästa stora stjärna. Kommentatorerna pratar om vem de tror kommer att gå först i ”draften” och det infinner sig en känsla, av att det som uträttas på planen är viktigt. Efter uppvisningsmatchen blir vi intervjuade av ett antal olika NBA-lag, där vi också får reda på vilken roll de vill att vi fylla i deras lag.

Här finns en hel del att grotta ned sig i och för mig som både sport- och rpg-spelare är detta guld värt. Varför inte bjuda laget på en middag för att höja lagkänslan?

Även efter att själva draften är avklarad och kontraktet är klart, handlar det fortfarande inte bara om att hoppa in i ett befintligt proffslag fyllt med stjärnor. Istället är detta en superb illusion om att leva en NBA-stjärnas liv. Det börjar med att sin spelares ansikte pryder skyltar över hela staden staden och fortsätter till att spelaren få möjlighet att skriva på kontrakt som ger intäkter för skoreklam där vi kan designa våra egna dojjor. Vi får också tillgång till ett fiktivt Twitter-konto där vi kan se vad fansen, andra spelare och kändisar skriver om oss. Och efter matcherna får vi delta i intervjuer där svaren påverkar lagkemin och fansens tycke. Här finns en hel del att grotta ned sig i och för mig som både sport- och rpg-spelare är detta guld värt. Varför inte bjuda laget på en middag för att höja lagkänslan?

Den som endast är ”småintresserad” av basket, och inte riktigt har koll på spelets upplägg kommer att få det svårt. Kontrollen är väldigt bra, där man nu kan dribbla och skjuta med den högra styrspaken, men vi får ingen annan förklaring än att vi ska testa oss fram. Det finns vissa tutorials gömda i menyerna – som är onödigt ”användarovänliga”, men det krävs en del av oss som spelare för att få ut det mesta av NBA 2K13. Kommer man emellertid förbi den tröskeln är spelet fantastiskt, med en kontroll där det mesta kan göras på ett ypperligt sätt med den högra styrspaken vilket leder till ett härligt flow i spelet. Jay Z har handplockat spelets musik, och inledningen av matcherna känns verkligen ”NBA”. Spelets kommentatorspår står Kevin Harlan, Steve Kerr och Clark Kellogg för, och det är nog ingen som saknar de upprepande fraserna som vi fick höra om och om igen med Glen Hysén i Fifa 13. Istället får vi nu höra om hur säsongen utvecklar sig, om hur nya spelare har anpassat sig till ligan, och hör och häpna -de upprepar knappt någonting alls.

”Stora dunkar upplevs dock  bäst på en stor skärm och det är här som Nintendo-konverteringen inte riktigt når upp i samma klass som originalkoden”

Med Wii U-kontrollen kan vi på LCD-skärmen se vilka spelare som är trötta, vilka som är starka skyttar, samt utföra snabba tränarval. Den största fördelen med Wii U-versionen av NBA 2K13 i jämföresle med de andra är emellertid att det går att spela enkom på Wii U Gamepad och här flyter allt riktigt fint. Stora dunkar upplevs dock  bäst på en stor skärm och det är här som Nintendo-konverteringen inte riktigt når upp i samma klass som originalkoden. I vissa fall går bilduppdateringen ned en aning men jag har aldrig upplevt samma stora problem som många amerikaner rapporterade om när det först släpptes i USA.

När det inte finns någon konkurrens inom basketspelsgenren kan man tänka sig att en serie stannar upp och utnyttjar sitt ”monopol,” men med NBA 2K13 fortsätter Visual Concept att utveckla sitt koncept. Bara My Career-läget levererar mängder av kvalitativ speltid, samtidigt som den nya kontrollmetoden gör att det är en ren fröjd att fördjupa sig i de klassiska spellägena också. NBA 2K13 är ett smörgåsbord för basketfans, men den som har ett ytligt förhållande till basket bör tänka till en extra gång innan hundringarna lämnar plånboken.

 

NBA 2K13 – Wii U Hadoken
Betyg:

Kort sagt: Kort sagt: NBA 2K13 är ett smörgåsbord för basketfans, men den som har ett ytligt förhållande till basket bör tänka till en extra gång innan hundringarna lämnar plånboken.

Format:
Wii U

4/5

Boomshakalaka!


Taggat: , , , , , , , ,


Om författaren



2 Kommentarer på NBA 2K13 – Wii U

  1. Själv fortsätter jag nog att hålla mig till NBA JAM, det här verkar på tok för realistiskt för min smak, när det kommer till basket! 🙂

  2. Tommy says:

    Ja, detta är ju mer för de som är ute efter en realistisk basketsimulator som sagt. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top ↑