Intervju

Publicerat onsdag den 30, januari, 2013 | av Hadoken

6

SimCity – tio år senare

Tio år har gått sedan Sim City 4. Nu släpps nya Sim City 2013 (4/5) – ett spel som ska locka in ”casual”-publiken till spelserien. Hadoken har provspelat det, och fått sig en pratstund med huvudproducenten Kip Katsarelis.

Jag döper min stad till Skalstaden. Ett bra namn. Kulturellt.

Men innan jag får döpa staden måste jag se till att folk kan flytta in – genom att rent bokstavligt knyta an till motorvägen. Jag bygger en motorvägsavfart, en aveny, några tvärgator. Sedan bestämmer jag var folk ska få bo, var det ska finnas affärer, och var det ska finnas industrier. Strax därefter kommer de första flyttlassen.

Jag provspelar nya Sim City – det första riktiga Sim City-spelet till PC sedan Sim City 4, som kom för tio år sedan.

Mycket har hänt i världen under de senaste tio åren. Hur har det påverkat er process? Vilka aspekter av det moderna samhället har ni fokuserat på?

”Sådant kommer ni att se i spelet – hur stora företag, ”big businesses”, påverkar städer – hur de fungerar och hur de utvecklas”

– Som sagt, mycket har hänt. Vi har försökt att titta på de sociala problem som har uppstått i städer världen över, och har försökt att implementera dem i spelet, säger Kip Katsarelis, huvudproducent för Sim City.

– Vi (Maxis) håller till i Oakland, Kalifornien, där Occupy-rörelsen bland annat har funnits och verkat. Den har definitivt påverkat oss under utvecklingen av spelet. Sådant som ekonomiska problem och protesterande invånare finns med. Dessutom har vi tittat på en sådan stad som Detroit – det som har hänt där under de senaste tio åren är uppseendeväckande. Det var en välmående stad, som hölls igång av bilindustrin. Sedan kollapsade allting – och staden är nu ruinerad. Därför försöker man nu att ”downsizea” Detroit. Sådant kommer ni att se i spelet – hur stora företag, ”big businesses”, påverkar städer – hur de fungerar och hur de utvecklas. Det var viktigt för oss att ta med i Sim City.

Under mina timmar med nya Sim City dras det inte igång någon Occupy-rörelse, direkt. Men invånarna klagar, hyllar, och har synpunkter på det mesta. Någon vill ha en brandstation i närheten av sitt hus, någon annan hyllar mitt snillrika buss-system, och en tredje tycker att det luktar lite väl mycket sopor i grannskapet (jag har visst glömt att bygga en soptipp).

När invånarna klagar pratar de så klart det obegripliga Sim-språket, som en hel generation (nåja) växte upp med i och med The Sims. De har också namn, allihop. Och bor på särskilda ställen i staden, har jobb, och går i skolan.

Hur mycket har The Sims succé påverkat nya Sim City? Och på vilket sätt?

”De kommer att prata till dig, berätta när de är glada och när de är ledsna, och klaga på dig om du gör något fel”

– Det har påverkat oss en hel del, men man ska komma ihåg att The Sims kommer i från Sim City. Vi hade original-simmarna i vårt spel, säger Katsarelis och skrattar.

– Det här är ett mer personligt Sim City. Alla simmar har ett ställe där de bor, där de jobbar, där de shoppar, och så vidare. Det finns definitivt mer potential för historieberättande i det här spelet. Vi vill att spelarna ska bli känslomässigt bundna till sina städer, och det bästa sättet att göra det på är genom simmarna. De kommer att prata till dig, berätta när de är glada och när de är ledsna, och klaga på dig om du gör något fel. Förut hade vi rådgivare – och de finns visserligen kvar – men nu kommer invånarna i städerna att ha mer att säga till om.

Skalstaden växer så sakteliga till sig. Nu har jag polis, brandkår, en klinik (med väldigt långsamma ambulanser), en väl tilltagen grundskola, en soptipp, och tusentals invånare. Jag börjar få ont om plats att bygga på – och måste utöka min stad till den ovanliggande platån. Där finns det dessutom stora malm- och kolfyndigheter att ta vara på. Det har jag tagit reda på genom något som kallas datalager, ett väldigt överskådligt system där du kan leta efter naturtillgångar, undersöka luftföroreningar, se skillnader i social status mellan olika bostadsområden, och så vidare. Enligt Katsarelis är har systemet inspirerats av bland annat Google Maps.

Naturfyndigheterna på platån ovanför Skalstaden möjliggör att jag ”specialiserar” staden – City Specialization kallas det och är nytt i Sim City. Det finns ett visst antal specialiseringar: kasinostad, oljestad, gruvstad, turiststad, handelsstad och forskningsstad. De går till viss del att kombinera – jag börjar till exempel med att borra upp kol och malm genom byggnader som hör till gruv-specialiseringen, och sedan exporterar jag råvarorna till omkringliggande städer med hjälp av ett handelscenter.

Enligt Katsarelis kommer staden att skifta form och ändra utseende ju längre specialiseringen pågår. I kasinostäder ploppar det upp turisthotell – och i gruvstäder startas det företag och industrier som har med gruvnäringen att göra. Så långt hinner dock inte jag komma – helt plötsligt har jag fyllt hela kartan med vägar, hus, skolor, industriområden och bussdepåer. Jag får helt enkelt grunda en ny stad. Det kan jag göra i samma region som Skalstaden, på samma karta. Då kan städerna hjälpa varandra, ta hand om varandras sopor, sälja el, skicka överblivna brandbilar, och så vidare. På de största kartorna kan du (eller flera spelare samtidigt) kontrollera hela 16 städer. Sim City har, så klart, ett nytt flerspelarläge.

– De spelare som inte är intresserade av flerspelarläget kan spela ensamma, men allt de gör sparas på våra servrar, och de blir en del av Sim City-världen. All statistik sparas – utbildningsnivåer, kriminalitet, invånarantal – vi tar in all sådan information och skickar tillbaka det till spelarna i form av utmaningar. Vi tänker på det som en gemensam kollaborativ upplevelse. Spelarna samarbetar för att klara utmaningar, och det finns också topplistor där spelarna rankas på olika sätt, säger Katsarelis.

”Jag hade fått bilden av att nya Sim City skulle vara mer lättillgängligt – men det är kanske jag som gör det svårt för mig själv?”

Nu har jag spelat i flera timmar, och att styra mina städer har börjat bli rätt komplicerat. Det visar sig att jag har planerat original-Skalstaden rätt kasst – det finns inte tillräckligt med plats för lyxvillor och höghus att växa fram, utan simmarna är fast i någon sorts evig medelklasstillvaro. Samtidigt kräver mina invånare att jag ordnar bättre tågförbindelser med omkringliggande städer för att få fart på turismen, men jag satsar ju på skitig gruvindustri? Jag hade fått bilden av att nya Sim City skulle vara mer lättillgängligt – men det är kanske jag som gör det svårt för mig själv?

En trend inom spel i dag är att de blir mer och mer lättillgängliga för att kunna nå en större publik – hur har ni tänkt där?

– Sedan Sim City 4 släpptes har det gått tio år, och vi har släpps Sim City till iOS och (Facebook-spelet) Sim City Social sedan dess. Det finns en helt ny marknad av PC-spelare som vi ibland kallar för ”casual” – men de kan vara mer dedikerade än folk som spelar Call of Duty dagarna i ända. Dessa ”casual”-spelare har blivit introducerade till stadsbyggarspel, och vi tror att de kommer vara intresserade av Sim City. Vi har gjort om hela spelet från grunden, uppfunnit det igen. Vi har visserligen riktat in oss på vår huvudsakliga målgrupp som är dedikerade Sim-spelare, men när du spelar spelet första gången ska det inte ha den framtoningen. Vi vill att vem som helst ska kunna spela spelet från början och lära sig hur det fungerar – sedan kommer det att bli svårare och svårare ju mer du spelar. Vi har lagt in mer struktur i spelet, det finns uppdrag du kan få, och en bra tutorial, så nybörjare kommer att få hjälp. Samtidigt som expertspelarna kan strunta i det och gå direkt på de avancerade delarna, säger Katsarelis.

Väldigt få spel vågar röra vid politiska frågor och ideologier. Om Sim City ska vara en trovärdig stadssimulator måste väl ändå politik och sociala frågor finnas med – i större utsträckning än att simmarna vill ha en brandstation? Eller är det mina egna drömmar om ett vettigt politiskt simulationsspel som spökar här?

Hur har ni tänkt när det gäller demokrati och politik i spelet? Finns det politiska partier och dylikt?

”Vi försöker täcka så många politiska frågor som möjligt. Vi har faktiskt visat spelet för borgmästare i USA, bland annat för Los Angeles borgmästare”

– Storföretagen gör att du kan skapa egna politiska agendor i spelet. Du kan bygga allt från hållbara ”gröna” städer till snuskigt rika industristäder. Du kan fokusera på sociala frågor som utbildning och kriminalitet. Vi försöker täcka så många politiska frågor som möjligt. Vi har faktiskt visat spelet för borgmästare i USA, bland annat för Los Angeles borgmästare. Vi satte då en idrottsarena i ett bostadsområde – och det kom en massa glada simmar dit. Då sa han att det var ett bra verktyg för att visa hur något sådant kan hjälpa till att gentrifiera ett område i verkligheten.

Jag får inte plats med en idrottsarena i Skalstaden, och i min nya stad Skalstaden Två har jag inte råd. Dessutom börjar provspels-sessionen lida mot sitt slut. Det råder inga tvivel om att nya Sim City är den mest ambitiösa (och förmodligen den bästa) stadsbyggarsimulatorn någonsin – men kommer Maxis att kunna komma åt Farmville/Cityville-publiken, och alla före detta The Sims-spelare? Det återstår att se. När jag frågar Katsarelis om framtida nedladdningsbart material, i stil med The Sims eviga uppdateringar, är han hemlighetsfull.

– Jag kan inte säga något definitivt om nedladdningsbart innehåll, men vi kommer att fortsätta att utveckla spelet i form av utmaningar och dylikt. Vi ser det här som en ”life service” till spelarna, en livslång tjänst. Men först och främst vill vi få ut spelet till spelarna och se vad de tycker.

(Klicka här för att läsa vår recension av det fullständiga spelet )

Nedan kan delar av min stad beskådas.

 

Taggat: , , , , , , , , ,


Om författaren



Comments are closed.

Back to Top ↑

Privacy Policy