Artikel Razer, Orbweaver, Kontroll, Pc, Gaming, Test,

Publicerat torsdag den 28, mars, 2013 | av Hadoken

1

Testat: Razer Orbweaver

PC-spelande är av många förknippat med mus och tangentbord. Jag har alltid gillat att spela PC-spel men har ofta haft problem med ”WASD”-upplägget. Det har varit obekvämt och klumpigt, vilket gjorde att jag sökte mig till olika alternativ till att spela med tangentbord. Runt 2007 kom jag över ett tidigt försök ifrån Razer, nämligen Nostromo N52te. Det var en gamepad med 14 tangenter och en 8-vägs styrspak för tummen. Den hade en kompakt utformning för att ge ett ergonomiskt och smidigt sätt att kontrollera sina PC-spel. Nu har Razer släppt uppföljaren Razer Orbweaver där man valt att göra förbättringar till både designen och programvaran.

”Razer Orbweaver har tagit dessa anpassningsmöjligheter till en ny nivå. Stödet för handflatan kan justeras fram och tillbaka i förhållande till tangenterna men även vinklas i en 15 graders vinkel för att anpassas till din hand.”

Orbweaver har 20 tangenter, en uppgradering ifrån de tidigare 14. Tangenterna som används har mekaniska switchar och är samma som används  i många av Razers tangentbord, nämligen Cherry MX Blue. Detta gör att tangenterna kräver en mycket lägre tryckvikt än före­gångaren men också att tangenterna får ett härligt klickljud vid varje klick. För att få plats med den extra raden tangenter så har man valt att slopa scrollhjulet och gjort hela gamepaden något längre. Eftersom jag själv aldrig hittade någon bra användning för scrollhjulet ser jag detta som en klar förbättring. Tumspaken har även den förbättrats då den kommer i form av konkavspak istället för konvex, vilket ger tummen ett mycket bättre grepp. Tyvärr så tycker jag att tangenten vid tummen, som är tänkt att användas som ”blanksteg” för hoppande, har försämrats. Tangenten var tidigare en vanlig tangent men nu har den ersatts med en tunnare platta, som i och för sig har en bra känsla när man trycker ned den men dess tunna utformning gör att den känns väldigt ömtålig.

Möjligheterna till justering hos föregångaren Nostromo N52te var väldigt begränsad och erbjöd endast två lägen beroende på handstorlek. Razer Orbweaver har tagit dessa anpassningsmöjligheter till en ny nivå. Stödet för handflatan kan justeras fram och tillbaka i förhållande till tangenterna men även vinklas i en 15 graders vinkel för att anpassas till din hand. Även delen med tumspaken kan förskjutas till och ifrån vilket gör att man kan få den att ligga rätt för sin hand. Till handstödet har man valt ett bekvämare gummimaterial som ger ett mjukare stöd än tidigare vilket gör att man kan spela långa sessioner utan problem.

nauruto sidografik2Orbweaver kommer förinställd med WASD samt andra kringliggande tangenter vilket fungerar helt okej men styrkan hos Orbweaver ligger i möjligheterna att själv ställa in tangenterna. För detta krävs dock programvaran Synapse 2.0. Den följer dock inte med i kartongen utan kräver att du själv hämtar hem den ifrån Razer’s hemsida. Programvaran i sig är inte den lättaste att förstå vid första anblicken men för den som tar sig tid att sätta sig in i den så blir möjligheterna väldigt avancerade. Synapse 2.0 låter dig också, förutom att välja att en tangent ska representera ett knapptryck, att skapa macros. En macro är en sekvens utav knapptryck som automatiskt kommer göras i följd. Det ger en möjligheten att utföra en rad kommando med endast ett knapptryck. Då olika spel har olika kontrolluppsättningar så kan man skapa olika profiler i Synapse 2.0. Där ens inställ­ningar för de olika tangenterna sparas och kan sedan enkelt skiftas mellan utan att man manuellt behöver göra om sina inställningar varje gång man byter spel. De olika profilerna indikeras på sidan utav Orbweaver av olikfärgade LED-lampor. Antalet profiler man kan ha har utökats från föregångarens tre till åtta,  Synapse 2.0: låter dig dock spara fler med deras molntjänst. Detta gör också att man enkelt kan komma åt sina profiler på vilken dator som helst, så länge Synapse 2.0 finns installerat.

”Om Crysis 3 och Tomb Raider inte var avancerade nog så är istället World of Warcraft eller andra MMORPG verkligen det och i spel som dessa kommer orbweaver verkligen till sin rätt.”

Under de veckorna jag har haft Orbweaver, så har jag valt att försöka använda den i alla spel jag spelat. Då jag är en aktiv MMO-spelare så har jag självklart använt den i mitt World of Warcraft-spelande men även i spel som Tomb Raider och Crysis 3. Eftersom dessa är spel i helt olika genrer så har de självklart även väldigt olika kontrolluppsättningar. Detta kräver en viss investering första gången man startar ett nytt spel som man vill använda sin Orbweaver i. Ofta får man ta ett par minuter och se över vilka kommandon som finns i inställningarna för spelet och sen skapa sig en profil som täcker in dessa. När jag tidigare använt N52te så har jag lärt mig en standardlösning för FPS och tredjepersonsspel, som ofta fungerar men det är inte ovanligt att man får göra små justeringar efter spelets gång om man märker att något kommando passar bättre på en annan tangent. Detta kan låta omständligt men när man väl har funnit den profil som passar just sig själv bäst så slår det ett tangentbord i de allra flesta fall.

Kontrolluppsättningarna i Crysis 3 och Tomb Raider är inte så avancerade och Orbweaver inte riktigt till sin rätt. De använder ganska få kommandon och de 20 tangenterna bli mer än tillräckligt. Fördelen i dessa spel, för mig, var framförallt att kunna styra karaktärerna med tumspaken i ett bekvämt läge. Om Crysis 3 och Tomb Raider inte var avancerade nog så är istället World of Warcraft eller andra MMORPG verkligen det och i spel som dessa kommer orbweaver verkligen till sin rätt. Att ha sina färdigheter tillgängliga för fyra fingrar medan man har tummen att röra sin karaktär med gör att man snabbare kommer åt fler tangenter än vad man kan med en vanlig mus och ett tangentbord. Möjligheterna till att skapa macros gör att man får ovärderligt många sätt att skräddarsy kontrollerna efter just sin egen spelstil.

Razer Orbweaver är en väldigt behaglig sak. Den känns väl sammansatt med många justeringsmöjligheter. Tangentera är väldigt responsiva och har en härlig känsla i sig. Dock ska det sägas att priset stigit en del sedan N52te och då den bäst lämpar sig för MMO eller andra spel med många kommandon så passar den kanske inte alla gamers.

Taggat: , , , , , , , , , , , , , ,


Om författaren



En kommantar på Testat: Razer Orbweaver

  1. Pingback: En sammanfattning över mars Månad på Hadoken.se | HADOKEN! En blogg om spel med recensioner & Krönikor med mera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top ↑