Publicerat tisdag den 27, augusti, 2013 | av Hadoken
0Vi testar konsolversionen av Diablo 3
Diablo 3 var 2012 års mest sålda PC-spel. För att hitta en ny marknad har spelet nu portats till Playstation 3 och Xbox 360. Men är portningen en framgång? Kommer Diablo att funka på konsol, lika bra som det alltid har gjort på PC? Gustav Bådagård och Sebastian Ryde har provat.
Det har nu gått ganska många år sedan jag gick över från att främst spela spel på PC till att främst spela konsolspel. Jag ångrar mig sällan. Min soffa är bekvämare än min numera pensionerade skrivbordsstol; jag behöver inte titta på omslaget för varje Xbox 360-spel jag köper för att se om min konsol klarar av det; jag kan bjuda hem kompisar på Pes-kvällar utan att behöva trängas runt ett tangentbord.
Jag har inga problem med att ge upp chansen att spela spel som World of Warcraft, Starcraft 2 och League of Legends – det finns tillräckligt med konsolspel för att hålla mig upptagen och digitalt tillfredsställd under alla mina lediga timmar.
Men när Diablo 3 släpptes till PC blev jag ändå sugen på att återgå till musklickandet. Att hack-and-slasha sig genom tvåan var visserligen fördummande, men ändå en njutbar upplevelse. Jag avstod – men nu får jag chansen igen.
Den 3 september släpps Diablo 3 nämligen till Playstation 3 och Xbox 360. Jag och Hadokens Sebastian Ryde har provspelat det – här följer våra intryck.
Demo-versionen vi fick prova hos Blizzard bestod av ett uppdrag, och våra demo-karaktärer började på nivå 34. Vi hade tillgång till riktigt bra utrustning för vår nivå, och en mängd olika färdigheter som låsts upp under den tidigare delar av spelet.
Detta, plus det faktum att vi spelade fyra spelare samtidigt på samma PS3-konsol, gjorde det hela väldigt rörigt. I de mest intensiva striderna var 40-50 varelser inblandade samtidigt – min häxdoktor var skyldig till en stor andel tack vare de zombie-hundar och fetish-bebisar jag kunde plocka fram. Blixtar och giftpilar flög fram och tillbaka över skärmen, och när det dök upp skadesiffror över monstren hade vi ingen aning om vem att oss som hade orsakat skadan i fråga.
Det hela gjorde det väldigt svårt att hålla koll på var man var, och vad man gjorde.
Sebastian: Det var ganska grötigt att lira co-op på samma konsol, svårt att hålla koll på sin egen karaktär när kameran inte är centrerad. Det var svårt att avgöra vem som gjorde vad, för det mesta höll jag slagknappen nedtryckt och hoppades på det bästa.
Det går att spela fyra spelare samtidigt på fyra olika konsoller, över PSN eller Xbox Live. Även om det är roligt att sitta bredvid varandra och skrocka över den tokiga värld som Blizzard drömt ihop (en sorts slapstick-version av dark fantasy) så lär det bli tradigt i längden. Likt Borderlands-spelen är Diablo 3 gjort för att spelas av en person per konsol. Då behöver spelarna inte heller hålla sig på samma skärm – utan kan välja att utforska olika delar på egen hand. Monstren blir dock fler och starkare om det är flera spelare som spelar tillsammans, så att leka ensamvarg alltför länge är inte rekommenderat.
Sebastian: Jag tror att lira över nätet ger den bästa upplevelsen. Det är segt i längden vid local co-op att behöva sitta och vänta på en till tre andra spelare som pausar spelet för att fixa sin karaktär i menyn.
När det gäller ”loot”, alltså vapen och utrustning som går att plocka upp under spelets gång, skiljer Diablo 3 sig från andra online-spel genom att ha separat loot när man spelar över internet. De spelare som sitter vid samma konsol ser samma loot, och får komma överens om vem som ska ha vad, medan spelare i andra vardagsrum får egen loot. Det går alltså inte att stjäla ett legendariskt svärd av någon utan att riskera en omedelbar och fysisk hämndaktion.
Hur alla prylar man plockar upp sorteras har ändrats från PC-versionen. Systemet är mer konsolanpassat, för att det ska gå snabbare att få översikt över sina saker, jämföra dem, och byta ut dem.
Sebastian: Det är praktiskt att alla föremål i samma kategori hamnar i ett ”slot”. Spelet har en hyfsat lättnavigerad meny som dock tar ett tag att lära sig hitta rätt i.
Andra saker som ändrats från PC-versionen är kameran (som är tätare och närmre), hur du styr din karaktär (nu går det att anpassa farten, smyga, och gå långsamt), och en klassisk stridsrullning som går att använda för att undvika fiendeattacker (vad är ett actionspel till konsol utan möjligheten att rulla?).
Sebastian: Kontrollen funkar bra och jag tyckte det var lättare att använda olika färdigheter jämfört med PC. Styrspak är bättre än 1000 klick i minuten på musen.
1000 klick i minuten, ja. Diablo-serien har inte varit känd för sin känsla för finess. Implementeringen av en ”action-rullning”, den tätare kameran, och det faktum att man nu använder handkontrollens bekväma knappar för att slå, hugga och trolla borde göra det lättare att spela snyggt. Det borde löna sig att vara riktigt skicklig på Diablo 3. Känslan (märk väl, känslan) är att det inte riktigt gör det. Rätt utrustning och att hamra på knapparna räcker långt.
Konsolversionen av Diablo 3 har ett offline-läge, vilket PC-versionen saknar och har kritiserats för. Det är så klart ett välkommet tillskott, men spelar du spelet ensam riskerar det att falla platt. Samtidigt blir det rörigt med allt för många medspelare. Det är en svår balansgång.
Sebastian: Överlag tycker jag D3 lämpar sig bra till konsol då spelet blivit mer action-betonat än D2 och man inte behöver hålla på att trixa i menyer speciellt mycket. Det är skönt att slippa potion-hetsen som rådde i D2.
Diablo 3 fick mig inte att lämna soffan för datorstolen. Diablo 3 kommer inte att få mig att lämna andra konsolspel. Men det kanske kan få andra att lämna datorstolen för soffan.