Publicerat måndag den 30, september, 2013 | av Hadoken
0NHL 14
”Vi menar att vi konkurrerar med all sorts underhållning”. Orden är producenten Andy Agostinis – som svar på frågan om huruvida EA Sports NHL-serie lider av att inte ha någon naturlig konkurrent. Efter att ha spelat NHL 14 står det klart – serien lider rejält.
”Spelet har sin fjolårsvariant NHL 13 som största ”konkurrent” – och det har inte hänt tillräckligt mycket på ett år.”
Det är på sin plats med en rejäl brasklapp i början av de här recensionen: NHL 14 är hysteriskt kul att spela. Framförallt mot en kompis bredvid i soffan. Spelet på isen är snabbt, tacklingarna tunga, skridskoskären smidiga och klubbhanteringen delikat.
Nu var det sagt. Nu kan vi gå över till problemen.
EA Sports NHL-serie har i princip aldrig haft någon vettig konkurrent att tampas med. I fotbolls-, basket- och motorsportsgenren har det länge funnits flera olika spel från olika utvecklare. Det har tvingat spelstudiorna att hela tiden ligga i framkant med innovationer och finslipningar.
Det saknas verkligen i NHL 14. Spelet har sin fjolårsvariant NHL 13 som största ”konkurrent” – och det har inte hänt tillräckligt mycket på ett år.
”Vill jag slåss i ett tv-spel kan jag välja Soul Calibur, Fight Night, eller Arkham Asylum. I NHL 14 är slagsmålen bara i vägen (de går dock att stänga av när du spelar ensam).”
När Hadoken träffade producenten Andy Agostini på ett provspelsevenemang som EA arrangerade i Stockholm berättade han om de tre ledorden i arbetet med det nya spelet: ”huge hits, real fights, and unbelievable speed and skill.” Han upprepade dessa närmast dogmatiskt under intervjuns gång.
Men vad betyder de?
”Huge hits” handlar om att förbättra fysiken i tacklingarna. Det har alltid varit tillfredsställande att mangla sina motståndare i NHL-spelen, men i NHL 14 har det hela finslipats och fått en ny motor. Numera behöver du bara använda ena kontrollspaken för att sätta in en tackling – innan krävdes det att du använde bägge samtidigt. Dessutom, menar Agostini, är kollisionerna numera helt realistiska.
Att spelarna åker in i varandra med full kraft utan att något händer ska numera vara eliminerat.
Det stämmer inte riktigt.
Ibland resulterar perfekta tacklingsförberedelser i att spelarna bara åker in i varandra utan ett ljud. Antiklimax.
”Real fights” verkar vara det viktigaste för NHL-teamet. Agostini gestikulerar ivrigt när han pratar om det. De slagsmål som gjort att tekniskt obegåvade hockeyspelare kan göra NHL-karriär som livvakter och bråkstakar är tydligen väldigt centrala.
”Vi har tagit hjälp av Fight Night-gänget”, säger Andy Agostini. Det märks inte.
De nya, verkliga, slagsmålen i NHL 14 är fortfarande mördande tråkiga och tillför ingenting till spelupplevelsen. Tidigare sågs slagsmålen ut ett förstapersonsperspektiv, nu har EA velat göra det hela mer dynamiskt och naturligt genom att låta spelet på isen övergå direkt till knytnävsfajter.
Det känns kanske realistiskt när motståndarnas gorilla söker upp min stjärnspelare efter en domarsignal, för att jag har råkat skjuta ett skott när det var avblåst – men det är också irriterande.
Vill jag slåss i ett tv-spel kan jag välja Soul Calibur, Fight Night, eller Arkham Asylum. I NHL 14 är slagsmålen bara i vägen (de går dock att stänga av när du spelar ensam). Självklart finns det NHL-fanatiker som aldrig skulle kunna tänka sig att klicka bort slagsmålen, men för en vanlig spelfantast och sportnörd är de enbart irritationsmoment.
”Unbelievable speed and skill” är den av grundpelarna som står stadigast på isen. NHL 14 är, precis som sina föregångare, blixtrande snabbt och underhållande. Det har nu blivit lättare att göra finter och dribblingar, och det är fortfarande extremt tillfredsställande att göra mål
Skott och passningar har finslipats ytterligare, och det har blivit lite lättare att kontrollera spelarna i försvaret.
Det tidigare ”Be a pro”-läget, där du skapar en spelare och kämpar för att ta dig från farmarligorna till Stanley Cup-slutspelet, har nu förvandlats och blivit ”Live the life”. Det nya spelläget ska vara mer verklighetstroget, med presskonferenser och mätare som visar hur populär du är i laget, bland fansen, och i din familj (!). ”Live the life” är dock taffligt genomfört – det handlar om en sämre version av det karriärsläge som sedan länge finns i till exempel 2K Sports NBA-serie.
I NHL 14 får du inte ens se presskonferenserna, frågorna dyker bara upp i textform – och i spelets fiktiva Twitter-flöde har utvecklarna inte ens orkat hitta på ett namn åt hockeyexperten som ibland hyllar ens spel, utan döpt den till Hockey Analyst.
Spelläget Hockey Ultimate Team lär vara det mest populära i NHL-serien. Precis som i systerspelet Fifa handlar det om att bygga upp ett slagkraftigt lag med hjälp av spelkort som kan köpas i paket eller på en onlinemarknad. HUT är dock inte lika dynamiskt som Fifa-varianten. En hockeytrupp är som bekant ofta större än en fotbollsdito, och det är krångligt att hålla reda på sina spelare. Dessutom är gränssnittet, precis som i resten av NHL 14, förvånansvärt kasst.
Det går dock snabbt att hitta onlinemotståndare, och introduceringen av ”HUT Online Seasons” (med ett seriesystem att klättra i) gör att varje match känns viktig.
”Förväntningarna på EA Sports samtliga spel är, med all rätt, hög – och NHL 14 misslyckas med att vara tillräckligt mycket bättre än sin främsta konkurrent, NHL 13.”
Det har nu gått 20 år sedan det ikoniska NHL 94 släpptes. Det firar EA med att trycka in ett nytt spelläge, NHL 94 Anniversary Mode. Här är isen blå, kontrollerna simplare, och de klassiska stjärnorna under spelarna gör comeback. Spelläget är roligt i ungefär fem minuter. Det hade varit motiverat att inkludera ”riktiga” NHL 94 i spelet – ungefär som Metal Gear-serien gjort i de nyutgåvor där de första spelen finns med. Men Anniversary Mode är bara en sämre och plumpare variant av en vanlig NHL 14-match.
NHL-spelen har länge varit en ledande sportspelsserie, som vunnit pris efter pris och inkasserat toppbetyg år efter år. Med NHL 14 visar EA att utvecklingen stagnerat en aning. Förväntningarna på EA Sports samtliga spel är, med all rätt, hög – och NHL 14 misslyckas med att vara tillräckligt mycket bättre än sin främsta konkurrent, NHL 13. Jämförelsevis är spelet en besvikelse – men det är fortfarande väldigt underhållande!
Kort sagt: så är NHL 14 roligt, fartfyllt och verklighetstroget – men spelet har inte förbättrats tillräckligt mycket från tidigare upplagor.
Format: PS3, Xbox 360