Recension Storm, Xbox 360, XBLA, Recension, Review, Arcade, Screenshot, Bild

Publicerat tisdag den 02, juli, 2013 | av Hadoken

0

Storm

Eko Software har knåpat ihop ett riktigt mysigt pusselspel med alla väderelement inblandade. Men vad går det egentligen för?

”Vid det tillfället kände jag att precisionen i en xboxhandkontroll tyvärr inte riktigt fungerade i kombination med hur noggranna förmågorna är och hur klockren tajmingen måste vara.”

Storm är ett fysikbaserat pusselspel som det är väldigt lätt att lära sig gunderna i. Du ska genom att styra vädrets krafter hjälpa ett frö genom de olika banorna till ett bördigt jordområde – så fröet kan slå rot och bli ett nytt träd. De olika banorna representerar dagar under olika årstider och spelet startar på våren. Till en början har man endast vinden till sin hjälp för att blåsa fröet framåt på banorna men man får ganska snart tillgång till regn och blixtar. De olika förmågorna har en viss cooldown (återuppladdningstid) efter att man använt dem så det gäller att noga planera hur och när man ska använda sina förmågor då det många gånger handlar om att kombinera dem på rätt sätt för att komma vidare. Längre fram i spelet får man även flera ”laddningar” av de olika förmågorna och kan på så vis få till andra och starkare varianter av dem.

Banornas svårighetsgrad ökar ganska snabbt och efter de inledande banorna där man får en chans att lära känna sina förmågor blir det mycket tankearbete, planering och ”trial-and-error”. Det var många gånger jag var tvungen att starta om av en eller annan anledning – oftast handlade det om att jag hade en teori om hur jag skulle klara en bana – testade den teorin och råkade göra fel och till exempel förstöra något som jag sedan insåg att jag behövde för att klara banan. Den här sortens upplägg på banorna är vanligt förekommande och när man kommer lite längre fram i spelet är det riktigt utmanande banor som kräver ordentlig planering och granskning av omgivningarna. Vissa enstaka gånger kände jag tyvärr att jag var tvungen att spela om banorna bara för att kontrollerna och förmågorna inte fungerade riktigt som jag hade hoppats. Som exempel kan jag nämna att jag vid ett tillfälle försökte få till ett ”dubbelhopp” genom att använda mig av blixtattacken två gånger i snabb följd. Vid det tillfället kände jag att precisionen i en xboxhandkontroll tyvärr inte riktigt fungerade i kombination med hur noggranna förmågorna är och hur klockren tajmingen måste vara.

Storm, Xbox 360, XBLA, Recension, Review, Arcade, Screenshot, Bild

”Det är ett vackert och avslappnade spel. Det är färgglada mjuka banor med ett skönt djup i parat med lugn ambientsmusik.”

 Jag var lite kluven i mina känslor kring vad det var som väckte mitt ”jävlar anamma” kring att fortsätta spela, om det var för att min problemlösarlust tändes eller om det var av ren frustration för att spelet inte betedde sig som jag ville ibland. Oavsett vilket så tycker jag att det är ett spel som är värt att testa en kväll och se om det är något man fastnar för. Det är en unik, rolig och annorlunda spelidé. Det är ett vackert och avslappnade spel. Det är färgglada mjuka banor med ett skönt djup i parat med lugn ambientsmusik.

Storm Hadoken
Betyg:

Kort sagt: Så är Storm ett väldigt lugnt och avslappnande pusselspel som bygger på en annorlunda idé. Tyvärr halvdant utfört men ändå värt en chans för den som gillar att pyssla och pussla och eventuellt meditera.


Format: XBLA

2,5 / 5

Avslappnande


Taggat: , , , , , , , , ,


Om författaren



Comments are closed.

Back to Top ↑

Privacy Policy