Recension Deus ex mankind divided

Publicerat lördag den 03, september, 2016 | av Pablo Rincoduiro

0

Deus Ex: Mankind Divided

Moget berättande och en smart blandning av action, stealth, och rollspel definierar den efterlängtade nya Deus Ex uppföljare.

Det har gått fem år sedan Deus Ex: Human Revolution släpptes, och det är en lång tid när det gäller videospel. Det är också en lång tid för tech i allmänhet, och medan allt prat om utökade människor och robot lemmar verkade typiskt långsökt science fiction under 2011, vi nu lever i en värld där RoboCop-liknande lemmar görs på 3D-skrivare för relativt låg kostnad. Vi är fortfarande inte riktigt på samma nivå som världen skildras i Deus Ex, men med tanke på händelserna i de spel som är förmodligen det bästa.

Historien i Mankind Divided fortsätter direkt på från förra spelet, med två år har gått sedan ”augusti Incident” – när alla med en robot kroppsdel sändes till en mord ilska. Det finns en praktisk resumé video du kan titta på innan du startar spelet, som går över de finare detaljerna, men efterdyningarna är ganska mycket vad du kan förvänta dig. Augmented människor har blivit socialt utstötta och det finns nu vad spelet refererar till som en ”mekanisk apartheid”. Men medan den set-up är intressant, är handlingen förvånansvärt liten omfattning och påverkan.

Mänskligheten Divided tydligt försöker skapa paralleller med rasism och andra moderna bigotries, även om det finns ett uppenbart problem med detta att i spelets fiction miljontals människor har redan dödats och varje förstärkt personen verkligen är en potentiell fara. Inte bara det, men huvudpersonen Adam Jensen på något sätt verkar inte bära bördan av dessa fördomar, och får vandra runt Prag mer eller mindre som han vill.

Samt flytta till Tjeckien, Jensen arbetar nu för Interpol – samtidigt i hemlighet anpassa sig med en anti-Illuminati hacker grupp. Men utforska öppen värld stad du kan plocka upp alla sorters obesläktade sidouppdrag och bakgrundsinformation. Prag är något mindre än det först verkar, men det är imponerande detaljerad och mycket mer interaktiva än de flesta av sina kamrater. Liksom alla andra engångs platser, som sträcker sig från London till en forskningsanläggning i Alperna. Och detta är nyckeln, eftersom Deus Ex handlar om alternativ. Och mänskligheten Divided största bedrift är att utöka utbudet av möjliga lösningar för varje situation du befinner dig i.

deus ex mankind gif

Även om det kan spelas som en first person shooter om du verkligen vill, är den sida av spelet betonas ännu mindre i Mankind Fördelat än den var i den sista matchen – utan tvekan delvis tack vare klagomålen om bosstrider som bara kan vara slagen med hjälp av brute force. Det problemet aldrig kommer att upprepas, men det finns nu mer tonvikt än någonsin på att förlita sig på stealth och förhandling snarare än våld för att lösa dina problem.

Allt från att hacka datorer till smörar upp misstänkta vakter har associerade färdigheter du kan låsa upp, men intressant du inte kan hoppas på att få tillgång till dem alla i en enda spelning. Möjligheten att vända osynlig eller få särskilda toxinresistenta lungor är naturligtvis bra, men det är också avancerade hacka förmågor och nya vapen – och du kan inte få dem alla. Men nackdelen med alla dessa alternativ är att mänskligheten Divided kan vara en mycket otymplig spel att spela ibland, särskilt om du vill att radikalt förändra taktik bråttom.

Bortsett från att göra täcksystemet knepigare än det behöver vara utvecklarna har gjort några mycket uppenbara misstag, men med nödvändighet kontrollerna är komplicerade. Och komma ihåg vad allt gör och hur man kommer åt alla vapen och utrustning som finns tillgänglig för dig kan vara svårt i en panik. Men om alternativet var fördumning och minska antalet av dessa alternativ, då detta är den i särklass mer bästa alternativet.

En nyfiken brist är dock rösten verkande som i sin helhet är några av de värsta vi har hört i en stor budget spel för flera år. Jensens löjligt Clint Eastwood intryck är illa nog, men många av de tjeckiska accenter är också mycket övertygande. Och av någon anledning läppsynkronisering är distractingly dåligt över hela linjen.

Mänskligheten Divided är en ambitiös och innehållsrik uppföljare, men den nya Breach läget är ett av många exempel på spelets tendens att kasta in så många funktioner som möjligt utan att nödvändigtvis tänka på hur bra eller önskvärt att de skulle kunna vara. Brott är en slags tempolopp läge i en elegant VR värld, som har en egen skicklighet träd och på nätet höga poäng. En stor insats har uppenbarligen gått in i den, men i verkligheten är inte särskilt intressant och efter en timme eller så att du börjar undra varför det finns även en del av spelet alls.

Grafiskt Mankind Divided är uppenbarligen förbättrats under sin sista gen föregångare, men i spelvillkor förändringarna är evolutionär snarare än revolutionär. Åsikt delas på huruvida detta är en stor uppföljare eller bara en tillräcklig, men det fortfarande upprätthåller Deus Ex allmänna rykte som tänkande personens shooter.

Taggat: , , ,


Om författaren



Comments are closed.

Back to Top ↑

Privacy Policy