Recension Gears of War, Judgment, Recension, Screenshot, Logo

Publicerat måndag den 18, mars, 2013 | av Hadoken

3

Gears of War: Judgment

Emergence Day – dagen då The Locust vällde in över jordens yta och mänskligheten stod inför sin hårdaste kamp och mest definierande och omvälvande historiska händelse någonsin.

Gears of War: Judgment tar sin början i kaoset som följer. Vi får ta plats på åskådarläktaren vid förhören av Lt. Baird, ”The Cole Train”, Paduk och Sofia. Baird har lett ”Kilo Squad” (som truppen kallas) genom en rad uppdrag med syfte att häva Locustbelägringen av Halvo Bay men de står nu åtalade för några olika anklagelser, med fokus på ordervägran. Den nitiske Överste Loomis har bestämt sig för att hålla rättegången och förhören trots att staden faller i bitar runt domstolen. Efter Loomis förklaring av anledningen till rättegången förhörs de olika individerna i tur och ordning om vad som egentligen hände under deras uppdrag. Man får då ikläda sig rollen som en medlem i Kilo Squad och spela igenom de olika uppdragen som lett fram till rättegången.

För att undvika spoilers tänker jag inte gå in djupare på storyn än så. Då Gears of war: Judgment är en prequal till de tidigare spelen så blir det både den fjärde och första delen i serien. Jag tycker därför att, även om man är helt ny till serien och storyn, så kan man faktiskt spela Judgment som sitt första Gears of War-spel och sedan fortsätta vidare till GOW 1-3. Jag gissar att man kommer att vilja det efter att man spelat igenom Judgment.  Om man (som jag själv) är en inbiten GOW-spelare, som har spelat igenom de tidigare delarna, blir Judgment intressant då det ger en bättre bakgrund till hur hela kriget började och kring hur Baird och Cole Train hamnade där de är.

”Det finns även några riktigt intressanta varianter som ger en helt ny upplevelse av banan i fråga, en sådan som jag törs nämna utan att det spoilar något är när hela banan är dammfylld och du har extremt begränsad sikt, det var en riktigt häftig och annorlunda förändring av originalbanan!”

Förutom huvudkampanjen så finns även möjligheten att låsa upp en kampanj som heter ”Aftermath”. Den utspelar sig i slutskedet av Gears of War 3 och även den handlar om att ge en bild av storyn från Baird och Cole Trains sida. Jag skulle råda helt nya spelare att avvakta med den kampanjdelen om ni har för avsikt att spela igenom del 1-3 då det kan finnas en del spoilers för er där. Innan jag går vidare ska jag bara förtydliga lite inför fortsatt läsning: Aftermath är inte något jättelångt tillägg och spelupplägget där är mer som i de äldre delarna av serien, så fortsättningsvis är det endast ”huvudkampanjen” jag pratar om.

När du spelar igenom huvudkampanjen kan du som vanligt välja mellan några olika svårighetsgrader: casual, normal eller hardcore och när du har klarat spelet på hardcore så låser du upp svårighetsgraden insane. Den största skillnaden i insane är att du inte längre kan åka ner och sedan ta dig upp igen med hjälp av dina kamrater, vilket du kan med övriga svårighetsgrader. Åker du ner på insane så dör du och får helt enkelt börja om från den senaste checkpointen. Kampanjen är spelmässigt upplagd på så vis att man inför varje uppdrag kan leta reda på en så kallad declassify mission-möjlighet. Det är ett stort rött pulserande ”COG”-märke som oftast sitter precis i början av varje bana, ibland dolt, ibland synligt. Om du väljer att ”häva hemligstämplingen” för uppdraget, så innebär det någon form av högre svårighetsgrad. Till exemepl att du är begränsad till att använda endast en sorts vapen, att det är fler eller svårare fiender på banan eller att du har en tidsbegränsning. Det finns även några riktigt intressanta varianter som ger en helt ny upplevelse av banan i fråga, en sådan som jag törs nämna utan att det spoilar något är när hela banan är dammfylld och du har extremt begränsad sikt, det var en riktigt häftig och annorlunda förändring av originalbanan!

Den här möjligheten är tänkt att ge spelaren en djupare inblick i Kilo Squads egentliga upplevelse av hur uppdraget verkligen gick till, inte bara den officiella versionen. Rolig idé hur som helst och i mina ögon ett uppskattat påhitt. Jag tycker dock att höjningen av svårighetsgraden på det här viset är väldigt varierande från bana till bana men det gör ju också sitt för att hålla osäkerheten och spänningen på topp.

”Det går inte att sitta i trygghet bakom en vägg och skjuta av motståndet i en behaglig takt, nu väller fienden fram och fullkomligen rusar mot dig i en rasande fart så fort de dyker upp.”

När det kommer till uppdragens utformning och upplägg så känns det som om Epic Games och People Can Fly har ansträngt sig till det yttersta för att få in en större variation i upplevelsen. Det märks att de har försökt att väva ihop kampanjen och multiplayerläget med vissa av inslagen i uppdragen. Istället för de förut relativt linjära banorna som mer eller mindre gått ut på att ta sig från punkt a till punkt b, finns det nu även en del banor som går ut på att hålla stånd på en strategisk plats medan fienden väller in. De här uppdragen har i princip samma upplägg som ”Horde mode” i Gears of War 2 – du har staket/taggtråd och liknande försvarsverk, det finns automatiska kanontorn att placera ut, fasta kulsprutor att använda och vissa gånger även tyngre vapen som mortars, mulchers, oneshots och boomshields. Du har sedan en viss tid att förbereda dig inför varje våg och sedan smäller det.

Generellt för alla uppdrag oavsett om det är ”vanliga linjära uppdrag” eller om det är stationära uppdrag som de ovanför tycker jag att de har lyckats höja känslan och stridernas tempo avsevärt. Det kommer några få tillfällen när man känner att man kan andas ut och samla sig men överlag är det väldigt intensivt rakt igenom. Man bör förbereda sig med vapen, granater och full ammunition vid varje chans man får, för när striderna väl drar igång så får man knappast någon chans att andas ut. Motståndet är mycket aggressivare nu än tidigare. Det går inte att sitta i trygghet bakom en vägg och skjuta av motståndet i en behaglig takt, nu väller fienden fram och fullkomligen rusar mot dig i en rasande fart så fort de dyker upp. Det här leder också många gånger till att det blir ett totalt kaos och att man helt plötsligt står utan ammunition och inser att det fortfarande är lika tjockt med fiender på väg och då är det bara att rycka åt sig första bästa vapen man ser och fortsätta kriga!

Det känns som att det är läge att nämna kontrollen lite snabbt här. Har man spelat något Gears of War spel förut så kommer den kännas välbekant. Något som är förändrat som jag till en början störde mig lite på var att de har ändrat vapen- och granathanteringen. Förut hade man två huvudvapen, en pistol och granater sedan valde mellan dessa med d-pad:en. Nu har man ändrat det till något av ett standardsystem för fps-spel – du har bara två vapen (inklusive pistol) och byter mellan dessa på X. Granaterna har fått en egen knapp på LB. Efter att ha vant mig lite mer  så insåg jag dock att detta ledde till ett mycket högre tempo och ett bättre flow i striderna.

”Man krigar sig fram genom mörka trånga stadsgator, soliga lyxiga villaområden och massiva dunkla militäranläggningar som ser ut att vara hämtade från Judge Dredd eller Alien.”

Något som är nytt i Judgments kampanj jämfört med tidigare GOW-spel är hur fienderna spawnar på banorna. Förut har det varit samma fiender som dykt upp på samma ställen och vid samma tidpunkt varje gång du spelar ett uppdrag. Nu har de istället valt att göra så att motståndet på vissa uppdrag slumpas fram varje gång du spelar en bana. Det här innebär att om du dör på ett uppdrag och blir tvungen att starta om från en checkpoint så behöver det inte betyda att du kommer att möta samma motstånd som du gjorde första gången, på gott och ont. Det blir mycket svårare att lära sig vilket motstånd man kommer möta och hur man ska förbereda sig men det kan även innebära att just den fiendekombination som gjorde att en passage var väldigt svår att komma förbi, blir utbytt mot lite lättare motstånd nästa gång du kommer dit. Jag tycker att det här är grymt bra tänkt och det gjorde att de gånger jag fastnade på ett ställe och var tvungen att spela om passagen några gånger ändå inte tyckte att det blev slentrian och frustrerande, tack vare att jag behövde anpassa mig på nytt inför varje försök.

Judgment är riktigt snyggt. Jag installerade det på hårddisken och upplevde aldrig några problem med att texturer inte laddade tillräckligt snabbt. Spelet tar plats i och runt Halvo Bay och de har lyckats skapa stämningsfulla, vackra och varierande miljöer. Man krigar sig fram genom mörka trånga stadsgator, soliga lyxiga villaområden och massiva dunkla militäranläggningar som ser ut att vara hämtade från Judge Dredd eller Alien. Man får följa kaoset och den förstörelse som följer i fiendens efterdyningar och jag ser verkligen under kampanjens gång, hur världen omkring mig gradvis blir allt mörkare och mer förstörd plats för varje steg jag tar. Detta parat med riktigt välkomponerad och synkroniserad musik ger hela spelet en helt fantastisk helhetskänsla.

Något som jag alltför ofta upplevde som frustrerande och negativt under kampanjen var mina truppkamrater i Kilo Squad. Jag satt vid vissa tillfällen och svor ljudligt för mig själv över deras idioti vid viktiga sekvenser i. Ibland följer de inte med dig när du försöker ta täten på en bana för att du väljer en annan väg en de själva vill ta, några gånger dog jag för att de helt enkelt inte återupplivade mig när jag åkte ner, fastän jag kröp vid deras fötter och bad om hjälp, och andra  gånger ifrågasatte jag starkt deras kompetens som soldater (när de t.ex. ställer sig och skjuter på lite taggtråd som är bakom oss medan jag ensam får försöka döda en Mauler som gömmer sig bakom sin boomshield). Överlag sköter de sig dock helt ok och är där man vill ha dem och fattar till och med egna vettiga beslut vid försvar av en position, som att sätta upp granater på väggar eller bemanna en kulspruta. Jag skulle dock vilja påstå, utan att själv ha haft den möjligheten, att om ni spelar igenom kampanjen i co-op med en vän så kommer det vara mycket roligare och inte i närheten lika frustrerande! Något som kan kännas lite trist är att jag kan känna att karaktärerna inte har något direkt djup, man får aldrig riktigt lära känna dem. Samtidigt så upplever jag att Gears of War är en spelserie där man tillåtit sig att blanda snygg grafik, bra musik och brutalt ärliga krigsscener med halvkassa one-liners och stereotypa huvudfigurer så därför köper jag helheten. Jag som spelat igenom de tidigare spelen känner att jag ju faktiskt har en koppling till de här karaktärerna redan från start och jag kan tro att det är såna som mig som utvecklarna haft i åtanke mer än spelare som aldrig stött på spelserien förut.

”I den här formen var det här ett grymt beroendeframkallande läge och jag hade jäkligt kul när jag som en liten ticker stormade in i motståndarlägret och sprängde mig själv och ställde till med massa skada på kuppen!”

Förutom kampanjen så finns det ytterligare två andra spellägen – ”survival” och ”versus”. Survival är en vidareutveckling av ”Horde mode” som fanns i de tidigare titlarna men framförallt ”beast mode” från GOW 3. Jag har med varje uppdatering av det här läget varit något kluven – å ena sidan tyckte jag att horde mode 1.0 var perfekt precis som det var, man hade sina vapen och möjligheten att plocka upp vapen från fienden och vissa vapen på banorna men i övrigt var det bara att utveckla en strategi och överleva. Å andra sidan blev det lite mer intressanta möjligheter kring att tänka ut taktik när läget vidareutvecklades. Det utvecklades till att man skulle ”levla upp” olika förmågor för att köpa försvarsverk på banorna och med deras hjälp överleva. Nu i och med Survival så tycker jag man har gått ett steg bakåt och två steg framåt. Nu handlar det om att försvara några nyckelpunkter på en karta, först två ”emergence holes” och sedan en generator, från att förstöras av anstormande locust. Det här gör man genom att hålla ställningarna bakom diverse skydd samtidigt som gruppens samtliga medlemmar har olika klasser och därmed olika förmågor (warrior, medic, engineer, scout). Spelläget känns som en förenkling kring hur mycket man behöver interagera med banan men en vidareutveckling av hur man måste sätta ihop en grupp. Det finns även en multiplayervariant av det här läget som då heter ”overrun”. Där turas lagen om att spela som cogs (mänskliga trupperna) och locust. När man spelar som locust finns det fler valmöjligheter kring vad man ska spela som, det finns allt från små ettriga tickers till centipedes och maulers. I den här formen var det här ett grymt beroendeframkallande läge och jag hade jäkligt kul när jag som en liten ticker stormade in i motståndarlägret och sprängde mig själv och ställde till med massa skada på kuppen!

I övrigt finns det i nuläget bara tre multiplayerlägen till att välja mellan  free-for-all, domination och team deathmatch. Jag känner dock att dessa är så grundläggande i den här sortens spel att jag inte ens tänker kommentera dem mer. Jag hoppas och gissar på att det kommer komma fler lägen när spelet väl har haft release för som det är nu känns det lite tunnt.

När det kommer till levling av din karaktär kan jag nämna att Gears of War Judgments samtliga delar ”sitter ihop” på samma sätt som i GOW3. Du får alltså xp – erfarenhetspoäng, oavsett om du spelar kampanjen, survival eller multiplayerläget och levlar upp din karaktär på helheten istället för att bara levla under multiplayer/horde. Så om man känner att man halkat efter i multiplayern och tror att några särskilda unlocks kan förbättra saken så kan man gå tillbaka till  kampanjen och levla lite till innan man återvänder till stridens hetta.

Så sammanfattningsvis, vad blir min helhetsupplevelse och mitt intryck? Gears of War Judgment har en storslaget vacker och actionspäckad kampanj som tack vare declassify-möjligheten och randomspawnande fiender har ett högt återspelningsvärde. Det finns ett intressant och nyskapande survivalmode som jag  blir hur grymt som helst om man är ett gäng kompisar som spelar ihop och multiplayerläget Overrun är sjukt roligt och beroendeframkallande. Det gör att man potentiellt kan spendera väldigt många timmar med det här spelet vilket ger det en självklar plats i årets hall of fame!

Andras åsikter om Gears of War: Judgment
Xboxflickan & Nicke – Judgment imorgon, är ni redo?
Svampriket – Kan folk verkligen flyga? 

Gears of War: Judgment Hadoken
Betyg:

Kort sagt: Gears of War: Judgment bjuder på en grymt bra helhetsupplevelse och har även en självklar plats i årets hall of fame!
Format: Xbox 360

5/5

"NICE!"


Taggat: , , , , , , , , , , , , , , , ,


Om författaren



3 Kommentarer på Gears of War: Judgment

  1. Pingback: Gears of Fun | Spelkonst.se

  2. Pingback: HADOKEN | En spelblogg, i all sin enkelhet. Recensioner samt artiklar & krönikor om spel

  3. Pingback: En sammanfattning över mars Månad på Hadoken.se | HADOKEN! En blogg om spel med recensioner & Krönikor med mera

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top ↑