Recension Pokemon, Myster Dungeon, Recension, Betyg, 3DS, Nintendo,

Publicerat tisdag den 18, juni, 2013 | av Hadoken

1

Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity

I Pokémon: Mystery Dungeon: Gates to Infinity får vi uppgiften att rädda Pokémon-världen, bygga varelsernas paradis, och slåss i oändligt många slumpmässiga grottor. Kan sött Pokémon-snack och ett äventyr genom galet många grottor leva upp till Nintendos starka varumärke?

”Originalserien har ändå något speciellt som tilltalar både den vuxna och yngre publiken. Här känns målgruppen mer inriktad på den sistnämnda skaran, där svårighetsgraden easy får en helt ny innebörd, innan svårighetsgraden trissas upp en aning framåt slutet.”

Vi ser ett ljus, hör en röst (fast egentligen får vi bara läsa text) och ramlar genom skyn. Helt plötsligt har en människa fallit ned i Pokémon-världen, och denna person förvandlas till en Pokémon vi själva får välja, och mitt val blev såklart gulgullisen Pikachu. Här börjar ett äventyr med mängder av grottor och sockerproppade dialoger som plockar fram samma känslor som när jag stoppat i mig alldeles för mycket tårta.

Originalserien har ändå något speciellt som tilltalar både den vuxna och yngre publiken. Här känns målgruppen mer inriktad på den sistnämnda skaran, där svårighetsgraden easy får en helt ny innebörd, innan svårighetsgraden trissas upp en aning framåt slutet. I var och varannan mening får vi också ett visdomsord, och allt känns glatt och lyckligt – det goda vinner ju alltid över det onda i sagornas värld. Moraltanterna måste jubla.

Jag ha dock svårt att se att den potentiella målgruppen finner särskillt mycket glädje här ändå. Handlingen är seg, och vi slipper den inte heller även om en massa onödigheter gås igenom i 10 till 15 minuter. Och då dessa inte heller går att klicka bort blir jag tokig på allt snack om evig vänskap.

Som jag tidigare berörde, Gates to Infinity innehåller massvis av grottor, och då menar jag grottor i drivor. Inget konstigt med det då vi ändå har en grottkrälare framför oss, men när dessa sällan bjuder på något intressant är det svårt att finna någon glädje i att utforska dem. De är slumpmässigt utformade, och riktigt tråkigt designade där färgschemat samt någon gräsfläck och dylikt skiljer dem åt. Väl ute ur grottan är det hela emellertid en annan femma. Vi får en färgglad pastell där designen är riktigt trevlig, både på Pokémon-invånarna och miljöerna.

Pokemon, Mystery Dungeon, Nintendo 3DS, Recension,

”Gates to Infinites stora plus är byggandet av Pokémon-paradiset, där vi får hamra på en by”

Striderna är turordningsbaserade och vi möter fienderna på samma fält där vi också går, så ur den synpunkten känns det hela smidigt. Men vi har fyra olika attacker att välja mellan, och även om de olika medför diverse fördelar slutar det med ett evigt hamrande på en och samma knapp då spelet inte kräver någon tankeverksamhet ändå, förrän i spelets senare delar. Vi kan emellertid bara använda en viss förmåga ett antal gånger innan det går att återfylla dess kraft, men detta kräver inte heller någon stor strategisk plan där utmaningen uteblir.

Gates to Infinites stora plus är byggandet av Pokémon-paradiset, där vi får hamra på en by. Spelaren får förbereda mark för att bygga upp butiker, träningsanläggningar och dylikt vilket får myskänslan att stiga. Byn fungerar också som samlingspunkten där den mesta av dialogen sker, och vi hittar också en hel del extrauppdrag, men även om målet är att hitta ett föremål eller en person är tillvägagångssättet detsamma – ”äventyret” i de sömniga grottorna.

Chunsoft som står för utvecklingen har en hel godisskål att plocka ifrån när det gäller Pokémon-licensen, men det tår klart att de bara har rört smulorna längst ned. Striderna är oinspirerande och grottornas design är riktigt tråkig, samtidigt det pratas alldeles för mycket. Intresset för skapandet av Pokémon-paradiset väger heller inte upp spelets andra brister och jag ser istället fram emot Pokémon X/Y som släpps i oktober.

Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity Hadoken
Betyg:

Kort sagt: Ett medelmåttigt Pokémon-spel. Jag ser istället fram emot Pokémon X/Y som släpps i oktober.


Format:Nintendo 3DS

2/5

Medel


Taggat: , , , , , , ,


Om författaren



En kommantar på Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity

  1. Pingback: Recension: Pokémon Mystery Dungeon: Gates to Infinity | Spelbloggen på PriceRunner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top ↑