Intervju COD, Call of Duty, Ghosts, COD GHOSTS, Interview, Intervju, Jesse buchanan,

Publicerat måndag den 11, november, 2013 | av Hadoken

0

Call of Duty: Ghosts – Intervju med Jesse Buchanan

Den 5 november släpptes en av höstens stora releaser, det senaste tillskottet i Call of Duty-serien som går under namnet Ghosts. Sverige-lanseringen av spelet toppades med en välgörenhetsturnering på Inferno Online i Stockholm, där Hadoken fanns på plats. Mellan en av de intensiva matcherna fick vi en pratstund med Jesse Buchanan, Senior Visual Effects Artist för Call of Duty: Ghosts.

Vad är skillnaden i CoD: Ghost jämfört med tidigare releaser ur ditt perspektiv?

– I Ghost har vi arbetat mycket med att förbättra mekaniken och det visuella eftersom nästa generations konsoler tillåter mycket mer avancerade effekter i form av animeringar, ljus, skuggor och ljud. Antalet partiklar är nästan tre gånger högre på de nyare konsolerna, det ser riktigt grymt ut.

Hur har utvecklingen av spelet påverkats av att de ska släppas över två generationer konsoler?

– Vi har haft som mål att göra spelupplevelsen lika bra över samtliga konsoler, men självklart kommer spelet att vara snyggare på den nya generationens konsoler. Men det gjorde faktiskt att versionen till de nuvarande konsolerna blev bättre som en effekt av vi utvecklade spelet till båda generationerna parallellt. Vi vill inte att någon som skaffar spelet till Xbox 360 eller PS3 ska bli besvikna när spelet släpps till nästa generation en månad senare.

Spelserien har blivit kritiserad för att vara repetitiv och väldigt linjär, hur har ni tänkt kring det?

– När det gäller spel i de etablerade Call of Duty-serierna är det svårt att göra alltför stora ändringar utan att fansen blir upprörda. Det vi brukar göra är att behålla grundstommen och lägga till små delar här och där, för att man som spelare ska känna igen sig, samtidigt som det finns nya inslag. Med Ghost så har vi gjort en omstart när det gäller storyn, det är ett nytt perspektiv där du är underdog och vi har jobbat med manusförfattaren Stephen Gaghan (som skrivit manus till filmen Traffic) för att få nytt liv i serien. Personligen tycker jag att det linjära upplägget fungerar bra utifrån den upplevelsen vi vill förmedla, det ska vara intensivt och nästan kännas som en berg-och-dalbana. Men om man inte är så intresserad av det linjära stuket i storyn så finns ju alltid multiplayerläget om man hellre föredrar den typen av spelupplevelse.

Konkurrenten Battlefield 4 släpptes bara en vecka innan CoD: Ghosts. Hur mycket har ni sneglat på Dice?

– Inte speciellt mycket, vi är upptagna med att göra vår egen grej. Självklart har vi tittat på nya Battlefield och det ser fantastiskt ut, men det är två helt olika spel och jag tror att de håller med om det påståendet. Våra fans gillar intensiteten i Call of Duty, att det nästan känns som om man spelar något som liknar en Michael Bay-film, och det är vad vi fokuserar på att leverera. Vi oroar oss inte för vad Battlefield gör, om de lyckas så lyckas även vi på sätt och vis. Det är bra för genren med konkurrens.

Det är inte speciellt många tjejer på plats här under turneringen, gör ni något för att få fler tjejer att upptäcka serien?

– Vi vill ju självklart att fler tjejer ska spela våra spel. Vi lyssnar alltid på våra fans och en del har sagt att de vill ha möjligheten att spela som en kvinnlig karaktär och därför har vi nu lagt till möjligheten att välja kön på sin karaktär i multiplayer-läget. Förhoppningsvis är det ett steg som ökar intresset för Call of Duty bland tjejer.


Om författaren



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top ↑