Recension Sonic, Lost World, Recension, Review, Logo, Header, Betyg, Wii U, 3DS

Publicerat måndag den 11, november, 2013 | av Hadoken

0

Sonic Lost World 3ds

Sonic, en karaktär som jag inte har mycket erfarenhet av. Visst har jag provat på de gamla spelen som släpptes till SEGA Megadrive, men de har mest känts röriga och svåra att få ett riktigt flyt i. När man väl lyckats få upp lite hastighet så brakar man rätt in i en vägg eller nån elak fiende. Men ändå är det just farten som det häftiga i Sonics spel, ingen annan karaktär är ju så förknippad med fart och fläkt som han. Lite därför blev jag ändå peppad när trailern för hans senaste äventyr dök upp på nätet, jag fick starka vibbar av det underbara Mario Galaxy och började fundera – det kanske är bra!

”Grafiken är stilig och färgrik och  inspirationen från Mario Galaxy lyser igenom  när man springer och hoppar sig genom banan – som består av  friflytande  bitar.”

Man har ju hört folk klaga på att Sonic aldrig har lyckats komma upp i samma klass som de första spelen i serien, och att de mest blivit sämre och sämre. Med detta i åtanke så gav jag mig på Sonic Lost World på min Nintendo 3DS. Spelet börjar helt ok, man blir presenterad för de mest grundläggande kontrollerna och det känns som en rätt mysig värld som man står inför. Grafiken är stilig och färgrik och  inspirationen från Mario Galaxy lyser igenom  när man springer och hoppar sig genom banan – som består av  friflytande  bitar. Vissa banor är i gammal hederlig 2d-grafik, så som jag mest spelat Sonic tidigare.

Men i det här spelet så fungerar det inget vidare, bilden är alldeles för inzoomad på karaktären och när det börjar gå snabbt så känns det bara förvirrande och slutar ofta att jag bara störtar rätt ner i någon avgrund någonstans. Samma fenomen återkommer gång på gång i spelet, Sonic springer som en galning och man har ingen koll på vart man är på väg  eller om det råkar komma en fiende i vägen för en vilket oftast slutar med att man förlorar ett liv.

Sonic, Lost World, 3DS, Wii U, Recension, Review

Då tycker jag att 3D-banorna funkar betydligt bättre, det vill säga om man inte behöver utföra ”plattformsprecisionshopp” som ibland känns helt omöjliga på grund av den rätt kassa och mycket komplicerade kontrollen. Mycket av de sakerna Sonic kan göra känns helt meningslösa och gör en mest förvirrad. Minns specifikt ett parti där man skall hoppa på plattformar som sticker ut från en vägg i bakgrunden, helt plötsligt kan  Sonic få för sig att börja försöka springa uppför väggen istället för att dubbelhoppa sig vidare på plattformarna som jag vill – suck!

Till sin hjälp i spelet finns det olika specialförmågor, till exempel ”asteroid” som förvandlar Sonic till en snurrande asteroid som drar till sig fiender och annat på banan. Dessa förmågor hjälper en inte särskilt mycket utan gör att det blir ännu svårare att kontrollera Sonic, speciellt de gånger man måste använda sig av gyrot i 3DS:en – vilket gör att man måste vrida armarna ur led för att komma dit man vill. På de bonusbanor som man kan låsa upp så är det bara styrning med gyrot som gäller men efter att ha flugit bort mig totalt på den första banan så undviker jag dem så gott jag kan.

Sonic, Lost World, Screenshot, Review, Recension, Wii U, 3DS

”Ska jag säga något positivt om spelet så är det musiken, den är faktiskt riktigt bra och det enda som räddar spelet från ett bottenbetyg.”

Nej tyvärr så var detta inte heller revanschen för Sonic, trots att spelet börjar ganska så bra så fumlar de bort spelglädjen med krånglig kontroll och ett alldeles för förvirrande gameplay. Ska jag säga något positivt om spelet så är det musiken, den är faktiskt riktigt bra och det enda som räddar spelet från ett bottenbetyg.

 

Sonic Lost World 3ds Hadoken
Betyg:

Kort sagt: Så är detta långt ifrån en snygg revansch för Sonic. Ingen höjdare!

Format: Nintendo Wii U, Nintendo 3DS

2

Undvik!


Taggat: , , , , , , , , , ,


Om författaren



Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Back to Top ↑