Recension

Publicerat onsdag den 31, augusti, 2016 | av Pablo Rincoduiro

0

Far Cry Primal

Far Cry Primal är en fallstudie i hur ett spel inställning kan köra sin varje lager, från tonen i sin historia, till farorna med sin värld, till brutalitet sin kamp.

Denna inställning är stenåldern. Det är 10.000 BC, och vår huvudperson Takkar söker efter de förlorade medlemmar av hans Wenja stam. De är spridda över hela Oros Valley, en tät vildmark av skogar, myrar och frusna grottor, komplett med mammutar och Sabertooth tigrar. Som Takkar, kommer du att bygga upp en ny Wenja by med en olikartad rollistan.

Denna rekonstruktion sätter upp Primal progression systemet. Genom att rekrytera ovannämnda Wenja – såsom shamanen Tensay eller krigaren Karoosh – du låsa upp nya föremål, vapen och förmågor. När du tittar förbi fasaden, är det i huvudsak en ny hud för seriens traditionella uppgradering struktur. Men det ger karaktär till vad som kan vara en livlös systemet.

När du bygger upp din stam inifrån möter du medlemmar i andra grupper, av vilka de flesta har planer strider mot din egen. Identiteten av var och en av spelets tre stammar, och den politiska dynamiken mellan dem, sätter upp konflikter på ett naturligt sätt.

Att bygga din by beviljar dig nya uppgraderingar, utrustning och verktyg.


Ökar också Primal värld. De flesta av spelets konflikter uppstår från naturen. Primal fortfarande använder grundläggande öppen värld ramen för en traditionell Far Cry spel, med en överlappande rad utposter för att fånga, vapen för att låsa upp och uppgraderingar till Craft. Men inställningen stenåldern är långt mer olycksbådande än de senaste Far Cry spel.

Här, onda djur resa i förpackningar, slående som en kollektiv helhet medan du slinka igenom undervegetationen mot fiendens läger. En dag / natt cykel lägger också mer spänning till världen: rovdjur är mer rikligt och aggressiv i mörkret. Redan nu, efter tiotals timmar i denna dal, jag känner fortfarande orolig när solen går ner, i hopp om jag har tillräckligt med animaliskt fett för att tända min klubb och avvärja klumpiga rovdjur.

Detta fokus på överlevnad genomsyrar Far Cry Primal. I de norra avfall blir kylan en faktor, vilket gör varje brasa en glödande fyr av säkerhet som du kämpar för att hålla värmen. I Primal frodiga swampland undvika fara innebär att undvika vattnet, där undervattens rovdjur i överflöd.

primal

Det finns en fin balans mellan spänning och roligt som höjer hela upplevelsen.
Som en ensam jägare med enkla verktyg, är också mindre utrustade för att försvara dig själv än huvudpersonerna i Far Cry 3 och 4. Borta är handeldvapen och granatkastare – här har du spjut, klubbar och slangbellor. De inte bara ge en långsam, mätt takt att bekämpa, men även lägga till Primal övergripande identitet och ton. Du är en ensam vandrare här, inte en vandrande arsenal. Och även om det finns fler sätt att dö i denna Far Cry än någon tidigare post, känns Primal aldrig för svårt – det finns en fin balans mellan spänning och roligt som höjer hela upplevelsen.

På en av Primal på nätterna, dalens lurar hot smält samman till en utmaning som testade all min kunskap om spelet system överlevnad. Jag var av trä för spjut. Jag var låg på kött för hälsan. Jag var hundra meter från värmen i den närmaste lägereld. Så genom tävlar mot närmaste helgedomen på min karta – samla lövträ för facklor längs vägen, och förlitar sig på stealth och mina få återstående pilar för försvar – Jag vandrade genom en av de mer stressade scenarier spelet hade att erbjuda. Men det var spännande. Detta var Primal bäst.

Inställningen Stenåldern kan också vara en nackdel, men. Den enkla verktygen fungerar spelets teman väl, men med tillräckligt med tid, blir det tydligt hur begränsad din loadout verkligen är. I stealth scenarier, jag lita på min tysta båge. I öppen strid, jag svinga min klubb vilt. När jakt älg och grizzlybjörnar, jag använder mina spjut. Det finns flera mer kreativa verktyg, men i stort sett jag befinner mig att förlita sig på samma förenklade alternativ gång på gång. Primal beroende av stenålders bekämpa förringar de framväxande scenarier som sker på annat håll.

Vissa djur fungera bättre som stealth följeslagare.
Det finns också starka fiender vars överdriven pansar chips bort på det roliga. Jag hade den bästa spjut uppgraderar möjligt, men även på denna punkt i spelets sena timmar, kan dessa bepansrade odjur tar nästan 30 sekunder för att få ner. Det är inte kul – det är tristess.

Men sedan finns det Beast master skicklighet träd, och det är den mest effektfulla förändring av Far Cry formel. Det låter dig tämja varelser i denna urgamla inställning, rekrytera dem att jaga, slagsmål, och resa med dig.

Jaguars döda fiender utan att varna större grupper. Vargar kasta på avlägsna bågskyttar medan du överbrygga klyftan. Du kan också rida björnar och baby mammutar, klösa och bashing dig igenom grupper av krigare med litet motstånd. Du kan använda din uggla att spana marken framför dig, tagga farligare soldater och släppa provisoriska granater i grupper av fiender.

Beast master förmågor är förkroppsligandet av Far Cry Primal styrkor.
Att lära sig unika förmågor för varje djur, och tar dig tid att experimentera med dem, är avgörande för din överlevnad. Efter ett tag, din rovdjur allierade bli en förlängning av dig själv. De blir de kraftfulla vapen annars frånvarande i slipvildmarken.

Dessa förmågor är förkroppsligandet av Primal styrkor. När man använder stenåldern inställningen att höja strids och förstärka brutaliteten i naturen, trivs den. Det främjar en give-and-take relation med vildmarken, beviljar dig möjlighet att överleva, men också de hot som du måste övervinna. Som fokuserar på primitiva tider kan bli ett hinder vid vissa punkter, med begränsade verktyg och repetitiva strid, men i slutändan, stannar Far Cry Primal trogen sitt känslokallt inställning, konkretisera varje skikt av fängslande värld skapar.

 

Far Cry Primal Pablo Rincoduiro
Betyg

Kort sagt: Bra men kunde vara bättre

3


Taggat: , , ,


Om författaren



Comments are closed.

Back to Top ↑

Privacy Policy